Een goed begin is het halve werk

Raadsheer 2   –  De Kentering 2

Jan wat drinken? Nee, sorry Willem, ik wil Zaterdag fit zijn !!  Kijk dat is een instelling, op de Donderdagavond nog wel. Het half puntje wat hier uit voortvloeide hadden we hard nodig bleek achteraf.

De Kentering kwam ietwat te laat en nog al rommelig met 6 man binnen. Excuses van de teamleider dat ze maar met zeven man waren. De 6 mensen die binnen kwamen werden heen en weer verhuisd. Nummer 7 was een trap verder omhoog gegaan en liep het Hotel te verkennen. Toen ieder uiteindelijk op zijn juiste plaats zat begonnen we met 1-0 voorsprong. De bord 2 speler was er niet bij, vandaar mijn vroegste winst in de geschiedenis.

Luuk speelde na een eerste remiseaanbod rustig door. Bij het tweede remise aanbod stond hij een centrumpion achter en werd het voor de zekerheid geaccepteerd 1.5- 0.5

Ook Jan Vriends kreeg een remise aanbod. Met een punt voor, Inge die zich leek te bevrijden uit haar wurggreep en André met een kwaliteit voor, werd ook deze aangenomen. 2.0 – 1.0

Rene speelde zijn bekende aanvallende spel. Hij verbruikte best wat tijd om uiteindelijk zijn tegenstander een dodelijke dolkstoot te geven. Zijn tegenstander staarde een kwartier naar wat hem overkomen was en legde zijn koning om.  Klasse Rene  3.0 – 1.0

De tegenstander van André bood herhaaldelijk remise aan met een kwaliteit achter. Plichtsgetrouw deed André hier melding van en was blij dat hij door mocht spelen. Met de koning in het centrum en een toren die op wit en zwart mag werd de klus tegen de zwarte loper geklaard. André speelt een goed seizoen mag gezegd worden.  4.0 – 1.0

Inge heeft door een openingsfoutje heel de partij in de verdrukking gestaan. Meningen van omstanders waren zeer verdeeld. Haar tegenstander leek er van te genieten om het mooi en langzaam te doen. Over langzaam was ieder het eens.  Op een gegeven moment ontstond er een stelling die door een gerenommeerd schaker omschreven werd met de bewoording : Dit schuift zelfs Ron Been uit. De hoop werd gehouden tot de laatste zet, je weet het nooit met Inge. Toen ze spartelend mat ging werd ze uit haar lijden verlost.  4.0 – 2.0

Jan vd Berg op bord 1 trok de zwaarste kar. Met een kwaliteit achter bezweek hij na lange tegenstand geboden te hebben. 4.0 – 3.0

De Dominator stond niet een kwaliteit achter maar gewoon een vol stuk. Optimistisch als ik ben had ik zoiets van” nou dan doet ie beter zijn best”  En dat deed ie ook. hij deed zo zijn best dat ie een remise kans over het hoofd zag.   Toen hij in zijn fanatisme ook een winstkans over het hoofd zag, beet ik mijn balpen stuk. Dominator moet terminator zijn mijmerde ik , maar dan wel ex-dominator in dit geval dus exterminator.  Hee dat klinkt goed. Half afwezig zag ik wazig dames die niet geslagen werden door beide schakers. Het was als de 10e ronde in een zware bokswedstrijd. 2 uitgebluste vechtersbazen slaan wat gaten in de lucht en dreigen als 2 twintowers in elkaar te storten. Nadat Adrie de dame van zijn tegenstander weer missloeg stortte hij in en werd het 4.0  – 4.0 Dapper gestreden ten onder, na een lange uitputtende pot. Bravo hier doen we het voor!!!

Het was een spannende middag tegen een waardige club. We behouden de koppositie. Stukkenjagers 5 heeft vandaag met 7 – 1 gewonnen en staan vlak onder ons op de 2e plaats. De volgende match is tegen Stukkenjagers, dat wordt dus de belangrijkste uit het rijtje. Ik ga er van uit dat de Stukkenjagers dit niet lezen. Dus kan ik ieder gerust stellen door te zeggen dat ik op bord 4 het Blackmar Diemer gambiet ga spelen.

Willem

2 gedachten over “Een goed begin is het halve werk