Jubileum De Raadsheer. En ook Sander Boogaard was weer even in Zundert.

Schaakclub De Raadsheer werd opgericht in juni 1944. O.a. Schut, Van Ginneken, Pegtol, Snoek en Meijboom waren de mannen van het eerste uur. Inmiddels telt de club 90! senioren en jeugdleden. Dit jaar viert de club haar 75-jarig bestaan en mag zich het predicaat “Albast” toe-eigenen. De club gaat stilaan tot de oudjes behoren maar ze is nog zo fit als een hoentje.

Na afloop van het traditionele snelschaaktoernooi van vorige week zaterdag, waarover direct meer, gaven Mitchell Matthijssen en voorzitter Jorrit Havermans een presentatie van wat de leden dit jaar allemaal aan feestelijks kunnen verwachten. Teveel om op te noemen maar in april staat een dagje Amsterdam op het programma. Daar wordt na een stadswandeling een toernooi gespeeld tegen naamgenoot De Raadsheer uit de hoofdstad. Tenminste, als de Zundertse Raadsheren niet ergens in De Jordaan blijven hangen! In juni is er een receptie met feestavond. In oktober wordt het Grensstreekschaaktoernooi gehouden. Het jaarlijkse GSST was in de jaren tachtig zeer succesvol en De Raadsheer wil het nieuw leven in blazen. En natuurlijk zijn een paar leden al in het omvangrijke archief gedoken om in mei het jubileummagazine te kunnen presenteren. Jeugdvoorzitter Inge Oostvogels uit Wernhout doet met haar feestprogramma voor haar kids niet onder voor dat van de senioren. Natuurlijk hoort schaken daar ook bij maar de Nederlandse jeugdschaakfilm Lang Leve de Koningin uit 1995 moet elk schakend kind minstens eenmaal gezien hebben. De film doet dit jaar Zundert dus weer aan. Er komt een spelletjesdag met buitenactiviteiten en, jawel, de Chessqueens komen naar Zundert, echt waar, om een middagje met de jeugd te schaken. De queens zijn vier Nederlandse vrouwelijke topschakers o.l.v. Anne Haast en Tea Lanchava. 2019 wordt me het jaartje wel!

En dan het snelschaaktoernooi. “De dag der dagen” zoals oud-secretaris Jef van Erk dit toernooi altijd bestempelde. Met een bedenktijd van slechts 3 minuten en 3 seconde per zet is deze discipline er eentje voor de echte mannen. De vrouwen lieten het dit jaar helaas massaal afweten!!! Alleen schaakkennis is niet voldoende om zo’n toernooi te winnen. Het is ook een gevecht tegen de klok en zonder stalen zenuwen kun je een goed resultaat wel vergeten. En als dan het 24-koppige deelnemersveld ook nog eens tot het zwaarste ooit behoort dan kun je op voorhand rekenen op vuurwerk. Oud-voorzitter Frank Verkooijen was zelfs weer van de partij. Een rasechte snelschaker, met geen paard uit zijn evenwicht te krijgen, die ondanks dat hij nog steeds herstellende is van een ingrijpende niertransplantatie samen met de opvallend goed spelende Mitchell Matthijssen op de gedeelde vierde plaats eindigde. Mannen als Johan Goorden (9e), Niek Oostvogels en zelfs Leo Rietveld (beiden gedeeld 8e) konden de echte toppers niet bijhouden en raakten gaandeweg het toernooi beetje bij beetje achter op de klasbakken. Het is makkelijker gezegd dan gedaan maar Jorrit Havermans eindigde waar hij verwacht mocht worden. Op de zesde plaats met 17,5 punt uit 23 wedstijden. Jan Vriends eindigde met 14 uit 23 keurig op de 10e plaats.

Maar drie pupillen uit de Raadsheeropleiding zijn inmiddels uitgegroeid tot mannen die achter het schaakbord meedogenloos voor de overwinning gaan. De club is er trots op dat Roland Daamen, Daan van Dongen en Sander Boogaard zich in Zundert als sterke schaker ontplooid hebben! Nu wonen, werken en schaken ze al lang elders in den lande maar als het even kan keren ze terug naar het oude nest. Daan werd 3e met 19 punten, Roland 2e met 20,5 punten en Sander won zelfs behoorlijk afgetekend met 22 uit 23! Hij moest slechts twee remises toestaan. Proficiat mannen, alle drie. Sander Boogaard deed weer eens Zundert aan, we hebben het geweten.

Een gedachte over “Jubileum De Raadsheer. En ook Sander Boogaard was weer even in Zundert.