Belangrijke beslissingen gevallen in de schaakcompetitie.

Een jaar geleden leek het er in de verste niet op dat er ooit nog aan een schaakcompetitie begonnen kon worden. Er was iets met corona, weten jullie nog! Maar het kan verkeren. De mondkapjes liggen in een museum. De handen worden weer als vanouds geschud maar heeft het vuistje toch nog niet helemaal als ritueel verdrongen. Er wordt weer volop geschaakt en de clubavond, op donderdag bij Het Wapen van Zundert in de Katerstraat, draait al maanden op volle toeren. Maar met nog maar twee speelronden te gaan is het einde van de competitie alweer in zicht. Alle kaarten zijn al bijna geschud ook. De spanning is op een paar beslissingen na al voor een groot deel uit de competitie verdwenen.

In groep 1 is Hans van der Linden uit Prinsenbeek al een paar weken zeker van het hoogst haalbare bij De Raadsheer: Winnaar van groep 1. Hij mag zich voor een jaar Algemeen Clubkampioen noemen!  Wernhouter Niek Oostvogels kon hem op het begin van de competitie nog wel bijbenen maar nooit echt bedreigen. Hij is vorige week op de ranglijst ook nog eens voorbij gestreefd door Johan Goorden uit Roosendaal. Goorden draait één van zijn beste seizoenen ooit bij De Raadsheer. Hij is in topvorm en dat is des te opmerkelijker omdat hij nog maar ruim een jaar geleden op het punt stond om met schaken te kappen! Zo beu was hij het spelletje. En nu spat de spelvreugde weer van het bord af. René Roks uit Rijsbergen degradeert naar groep 2. In september en oktober heeft hij een paar zware tegenvallers moeten incasseren en die is hij nooit meer te boven gekomen. Hij heeft een heel slecht seizoen gedraaid. Wie met hem mee gaat, is nog niet zeker. Jos van Ginneken, Thijs van Opstal, Willem de Kort en Adrie van Opdorp staan met zijn vieren onder de streep.

In groep 2 staat Zundertenaar Jorrit Havermans een straatlengte voor op de rest van het veld. Jorrit had het als kersverse vader thuis erg druk met luiers wassen en heeft het een jaartje rustig aan gedaan. Jan Vriends (Wernhout)  en Jan van den Berg (Zundert) vechten al maanden op leven en dood wie van de twee ook naar groep 1 mag. De spanning is nog een paar weken te snijden. Voor Herman Krijnen en Mark Schraets is het doek al zo goed als gevallen, ben ik bang.

In groep 3 zitten veel teveel spelers, maar liefst 19! Nieuwe leden beginnen in de meeste gevallen in deze groep. Maar negentien spelers in één groep is wel erg veel en daarom promoveren er drie naar groep 2. Degraderen uit groep 3 kan niet. Of er moeten net als vroeger weer vier groepen komen!! Anyway, Zundertenaar Marijn ten Velde is veruit de sterkste in deze groep. Hij heeft tien punten uit 12 partijen  ( 9-2-1). In sporttermen heet dat een monsterscore. Onze warme bakker uit België, Dennis Roelands, en nieuwkomer Bart van den Ouwelant hebben de beste papieren om met Marijn mee te promoveren.