Schaker Niek Oostvogels doorbreekt barrière van 2000.

Zoals de meeste sporten hanteert ook de schaaksport een ranglijst. Hoe meer je wint, hoe meer punten (elopunten) je vergaart, hoe hoger je op die ranglijst komt te staan. Als je van een op papier sterkere tegenstander wint, krijg je er elopunten bij. Verlies je van iemand die onder je staat, dan gaan ze er vanaf.

De wereldtop, de grootmeesters onder het schaken, zit tussen de 2600 en 2800 elopunten. Lange tijd werd het voor onmogelijk gehouden om de grens van 2800 te slechten maar op dit moment stijgen daar drie schakers boven uit. De Chinees Ding Liren heeft 2812 elopunten, de Amerikaan Fabiano Caruana 2828 en de huidige wereldkampioen, Magnus Carlsen uit Noorwegen, 2845. Onze landgenoot Anish Giri staat vierde op de wereldranglijst met 2797 elo’s. Hij moet ergens nog een handvol punten bij elkaar zien te rapen om tot de allergrootsten der aarde gerekend te worden. Een partij verliezen is desastreus voor je elo’s als je in de top staat, dat zal duidelijk zijn.

De huis- tuin- en keukenschakers zweven tussen de 1300 en 1600 elopunten. Als je meer dan 1800 punten achter je naam hebt staan dan begin je mee te tellen maar als je boven de 2000 gaat uitstijgen dan ben je een goeie. Niek Oostvogels uit Wernhout kwam als jochie naar De Raadsheer. Inmiddels behoort hij tot de allerbeste spelers van de club. (Bredanaar Hans Van der Linden heeft meer elopunten maar die heeft de jeugdopleiding niet doorlopen bij De Raadsheer). Het laatste jaar zat de 38-jarige Oostvogels tegen die 2000-grens aan te schuren en toen wilde hij er overheen ook. De meeste punten haalde hij het vorige seizoen uit de externe avondcompetitie maar de laatste puntjes scoorde hij deze zomer in een toernooi in Vlissingen. Hij heeft nu 2003 elopunten.

Oostvogels is niet de eerste eigen kweek die de grens van 2000 geslecht heeft. Frank Verkooijen, Wilbert Surewaard, Sander Boogaart en Roland Daamen gingen hem al voor. Zij zijn al lang uitgevlogen en schaken bij andere clubs. Hopelijk blijft Niek wel bij De Raadsheer want behalve schaker is hij ook wedstrijdleider, bestuurslid, jeugdbegeleider en lesgever. Onmisbaar dus.

Een gedachte over “Schaker Niek Oostvogels doorbreekt barrière van 2000.