Schakers beginnen met schone lei aan 2e seizoenshelft

“Nieuwe ronde, nieuwe kansen”, het is een cliché als geen ander maar op het begin van elk kalenderjaar kun je de competitie van De Raadsheer niet beter omschrijven als zo. Het schaakseizoen wordt in januari in tweeën gehakt zodat er tussen de drie groepen, van dertien deelnemers elk, tussentijds gepromoveerd en gegradeerd wordt. Die wisselende samenstellingen van de groepen brengen veel variatie in de competitie.
Van groep 3 promoveerden er na Nieuwjaar maar liefst vier spelers naar groep 2: de zich snel ontwikkelde Glenn Jacobs, clubman William Gommers, de jonge Victor Boekestein en nieuwkomer Roel van Bezouw. Vooral de promotie van Van Bezouw is opvallend want hij doet dit seizoen voor het eerst mee aan de competitie. Hij was er zelf dan ook een beetje beduusd van. Dat zijn promotie geen toevalstreffer is, bewees hij door zijn 1e partij in groep 2 meteen maar te winnen van de geroutineerde Mark Schraets.
Drie spelers promoveerden van groep 2 naar de hoofdgroep: Pascal Roos, Bram van den Ouwelant en Adrie Gommers. Roos had nooit durven dromen dat hij ooit nog eens tegen de grote jongens mocht schaken. Maar zie, hij staat er gewoon tussen, hij hoort er bij. En of hij een blijver wordt, dat zien we over vijf maanden wel weer. Tot die tijd moet hij er gewoon lekker van genieten.
De gedreven Van den Ouwelant is waar hij zijn wil: in groep 1. Zijn ambities rijken ver, hij legt de lat hoog voor zichzelf, en zijn motivatie en wedstrijdmentaliteit zijn een voorbeeld voor de anderen. Binnen twee jaar promoveerde hij van groep 3 naar 2 en van 2 naar 1! Niemand die daar aan kan tippen. Chapeau, Bram.
Voor good old Adrie Gommers moet het een heerlijk gevoel zijn dat hij na vele jaren een super come back maakt in groep 1. In elk geval voor een maand of vijf maakt hij weer deel uit van de elite. Gommers ziet wel waar het schip strand maar deze ijzersterke promotie pakken ze hem in elk geval nooit meer af. Enjoy, Adrie.

Een gedachte over “Schakers beginnen met schone lei aan 2e seizoenshelft