SV De Raadsheer Schaaknieuws

Mitchell Matthijssen wint snelschaaktoernooi

Zaterdag 30 januari werd in HCR De Roskam in Zundert weer het traditionele snelschaaktoernooi georganiseerd door SV De Raadsheer.

21 deelnemers waren weer van de partij om hun kunde van het schaakspel in rap tempo te kunnen laten zien. Met slechts 5 minuten bedenktijd per partij, is deze tak van schaaksport alleen weggelegd voor diegene onder ons met stalen zenuwen. Na het ontbijt, dat werd verzorgd door De Roskam, konden de heren en dames schakers beginnen. Al snel bleek dat de meest getrainde man Mitchell Matthijssen was en hij gaf zijn koppositie de hele dag niet meer af. Met slechts 2 verliespunten op de mogelijke 20, mag hij zichzelf terecht de snelschaakkampioen van Zundert 2016 noemen. Achter Mitchell eindigden Willem de Kort en Hans Bogaert allebei met 15,5 punten. Uit een barragewedstrijd kwam Willem op plaats 2 en Hans op plaats 3. Er was ook een sub-klassement voor spelers tot 1500. Dit werd gewonnen door Naomi Han, gevolgd door Dennis Roelands en Luuk van Dongen. Naomi Han werd ook 1e in de categorie jeugd.

In de jeugdcompetitie was het zondag 31 januari weer tijd voor een nieuwe start. Een nieuwe indeling zorgde ervoor dat alle tellers weer op nul stonden en dat iedereen weer met een schone lei begon. Sommige spelers zien we in een hogere groep waardoor anderen hun plek weer in kunnen nemen. In groep 3 mochten we 3 nieuwe gezichten begroeten. Zo nam Ilona Struijs voor het eerst deel aan de jeugdcompetitie. Ilona deed dit heel goed en won dan ook van Fientje Bosch. De andere twee nieuwelingen, Alexander Nowee en Victor Ketelbueters, namen het tegen elkaar op. Een spannende wedstrijd was het zeker maar Victor trok aan het langste eind en had zo zijn eerste punt in de tas. Thijs de Kort won van Lucas van Wijk en Brent van Loon won van Cédric Bosch.

In groep 2 zagen we paar nieuwe gezichten. Nieuw omdat ze gepromoveerd zijn uit groep 3. Bram Oomen is er daar 1 van. Bram won van Matt Voeten en bewijst daarmee goed mee te kunnen in deze nieuwe groep. Vince van Loon is de andere schaker die overgestapt is. Hij won van Thijs Hereijgers en zo laat ook Vince zien, niet onder te hoeven doen voor deze nieuwe groep. Chiel Hereijgers won van Jesse Roos en Daan Hennekam van Louis van Oorschot. Sem Doomen won van Matthijs Saas.

In de hoogste groep van de jeugd waren Jan de Kort en Rosa de Groot de nieuwelingen. Rosa moest nog wennen en verloor van Thijs Broeders. Jan de Kort moest er alles uithalen maar haalde nog een remise tegen Lucas Jansen. Willem van Oorschot won van Hidde Roos.