Zundertse Bode WK 11

Schaken bij de Raadsheer

Met de meeste spellen heb je het geluk van een dobbelsteen nodig.  Bij stratego zie je niet wat er aankomt.  Bij kaarten is alles verborgen en ze worden ook nog eens geschud. Met schaken zijn er geen geluksfactoren en is alles transparant, ook is de beginstelling altijd hetzelfde. Schaken is een sport waarbij je je afvraagt “waarom doet hij dat”? Rekenend, vooruitdenkend en afwegend maak je je plan voor de volgende zet. Het mooie van deze sport is dat je al spelend even ontsnapt aan de werkelijke wereld. Soms heb je van die momenten als de partij voorbij is, dat je even rondkijkt en denkt: waar ben ik en hoe laat is het?

Schaakvereniging de Raadsheer beoefent op de donderdagavond deze aangename sport in een mooie zaal bij het Wapen van Zundert. Op 3 niveaus wordt er gestreden in verschillende groepen. Op deze manier heeft iedere speler een tegenstander van ongeveer gelijke sterkte. Met 3 teams wordt er eens in de maand op zaterdag gespeeld tegen een vereniging uit een andere stad. Er is op zondag les voor de jeugd en een jeugdcompetitie. Verder loopt er parallel een bekercompetitie en wordt er een paar keer in het jaar een snelschaaktoernooi georganiseerd. De competitieavond op donderdag wordt gestart met een schaaktraining voor wie zin heeft.

In groep 1 gaat Richard Pijl, onze computerschaak programmeur aan de leiding na een meesterlijke partij tegen Johan Goorden, ook niet de minste.  Opvallend is in deze groep de prestatie van nieuwkomer Bram vd Ouweland. Hij bijt zich vast op de 5e plaats, een veilige positie.

In groep 2 staat Adrie Domen aan de leiding. Deze Pitbull van het eindspel zal deze plaats ook niet gemakkelijk afstaan. Roel van Bezouw, nieuwkomer in deze groep kruipt ook hier verder langzaam omhoog. Extern tegen Bergen op Zoom heeft Roel ook voor een vol punt gezorgd. Nieuwkomer Viktor Boekestein moet gaan scoren anders vliegt hij weer terug naar groep 3.

Groep 3 wordt onverslagen aangevoerd door niemand minder dan Mark Smolders. In een mindere stelling won hij door zijn doorzettingsvermogen toch nog van Lars van Opstal. Ralf van Aert op de 2e plaats kruipt met zijn goede resultaten ook in de startblokken om te promoveren naar groep 2

Kortsnoi

3 gedachten over “Zundertse Bode WK 11

1. Ik heb nog nooit zo’n mooi stukje gelezen. Het is voor herhaling vatbaar, gr frank