SV De Raadsheer Schaaknieuws

Donderdag 19 november stond ronde 9 van de competitie op het programma bij SV De Raadsheer in Zundert. In de bovenzaal van HCR De Roskam verschenen de schaakborden en -stukken weer op tafel om gezellig een partijtje schaak te spelen.

De spannende wedstrijd in groep 2B was die tussen Adrie Gommers en Mithuss Tharmalingam. Mithuss wilde aansluiting houden met de koploper en Adrie wilde hetzelfde. De heren stonden in punten gelijk en deze wedstrijd werd daarom extra spannend. De wedstrijd ging gelijk op en binnen 2 uur was een remise overeengekomen. Lachende derde was René Roks die op zijn beurt won van Damiën Verhaeren en zijn voorsprong op Adrie en Mithuss zag uitlopen tot 1.5 punt. Kees van Erk sloot aan door een overwinning op Jac Hereijgers. Hij staat nu ook op de tweede plaats maar hij heeft wel een partij meer gespeeld dan de anderen. Daarnaast zagen we een knappe remise van schaaktalent Robbe Nooyens tegen Kees Luijken.

In groep 2A zien we het andere schaaktalent van de familie Nooyens het goed doen. Hij wist te winnen van Goos Keijl in een spannende wedstrijd. Hiermee klimt Sander naar een mooie zevende plaats. Dat de jeugd in vorm was deze avond bleek wel toen Rick Mertens zichzelf pat liet zetten door Willem de Kort. Willem stond gewonnen maar had het pat over het hoofd gezien en zo kon Rick met een brede glimlach de schaakzaal verlaten. Luuk van Dongen won van Bernadette Egeric en komt daarmee op de tweede plaats op een half puntje achter de nummer 1 Jos van Ginneken.

De koplopers in groep 1 zijn dit jaar net zo veranderlijk als het weer. De nummer 1 van vorige week Niek Oostvogels kwam niet in actie en daarom zien we weer anderen op de hoogste positie verschijnen. Adrie van Opdorp is er een van. Hij speelde remise tegen Jan van den Berg. Een tactische wedstrijd tussen deze twee nestors van de vereniging was weer een genot voor het schaakoog. De andere nummer 1 is Hans van der Linden. Hij maakte al snel korte metten met Adrie Domen die dit seizoen veel tegenwind heeft en maar moeilijk uit de haven komt. Daarnaast zagen we Frank Verkooijen op gelijke hoogte komen met Niek Oostvogels op een derde plaats door een overwinning te boeken op André van de Laar. Mitchell Matthijssen speelde remise tegen John van Dijk en blijft daardoor een half punt voor op Jorrit Havermans die remise speelde tegen Tycho van Dijk.

Bij de jeugd was het zondagochtend 22 november tijd voor ronde 8. De nummer 1 in groep 3 Bram Oomen won van de nummer twee Vince van Loon en verstevigde hiermee zijn voorsprong. Door Bram’s overwinning kon Thijs de Kort weer aansluiten. Thijs won van Wouter Jansen en komt daarmee op gelijke hoogte met Vince.

In groep 2 wordt de druk op de nummer 1 Jean-Pierre van Overveld steeds groter. De dame in vorm Rosa de Groot won van Daan Hennekam en bouwt daardoor haar score uit tot 6 uit 7. Jean-Pierre heeft maar 3.5 uit 4 maar door berekening op percentage blijft hij nog koploper. Een derde plaats is voor Jan de Kort. Hij won van Thijs Hereijgers en staat nu een puntje achter op Rosa met 5 uit 7. Chiel Hereijgers won van Jesse Roos en staat nu boven Thijs met een half puntje verschil. Matt Voeten stuift omhoog in de stand naar plaats 8 door te winnen van Matthijs Saas.

Net zoals bij de senioren is er in groep 1 bij de jeugd veel verschil in koplopers. Deze week mag Lucas Jansen zichzelf de beste noemen. Lucas won van Willem van Oorschot en komt daarmee op 5 uit 7. De vorige nummer 1 Thijs van Opstal verloor van Daan Broeders. Thijs Broeders kon winnen van Hidde Roos en zet zichzelf daarmee op de derde plaats.