SV De Raadsheer Schaaknieuws

Na de tijd van oliebollen en champagne, pakken de schakers van SV De Raadsheer de draad weer op. In de bovenzaal van HCR De Roskam was het donderdag 7 januari weer dringen geblazen want de dertiende ronde stond op het programma.

Het einde van de eerste competitiehelft nadert en zo neemt de spanning toe. In groep 2B kwamen de achtervolgers van koploper René Roks in actie. Zo nam Kees van Erk het op tegen Naomi Han. Beiden nog in de race voor de titel en dat betekent dat de spanning een extra tegenstander wordt. Zo ondervond ook de jonge Naomi. Ze blunderde een toren weg in een gewonnen stelling en zo wist de ervaren Kees de winst te pakken. Adrie Gommers was als ervaren schaker ook te sterk voor de jongere garde. Jeugdtalent Damiën Verhaeren kon helaas niet winnen van Adrie en zo hield Adrie de aansluiting. Alleen de jongere Mithuss Tharmalingam wist de ervaren Jan Bruens te verschalken en zo blijft de spanning volop aanwezig in groep 2B.

In groep 2A is de verrassing van het seizoen Luuk van Dongen. Hij was heer en meester in zijn partij tegen William Gommers en liet zien dat hij een verdiende nummer 1 was in zijn poule. Concurrent Jos van Ginneken liet een duur half punt liggen tegen Marc Schraets. Marc speelde een knappe partij en kon zo aansluiting houden met de top 5. Pascal Roos heeft de weg naar boven ingeslagen en kon weer een punt bij zijn totaal optellen. Hij won van Irathush Tharmalingam en ziet zichzelf naar een achtste plaats klimmen.

In groep 1 was de topper van de avond de wedstrijd tussen Frank Verkooijen en Hans van der Linden. Een prachtige wedstrijd waarin de overeengekomen remise op zijn plaats was. Niek Oostvogels blijft goed presteren dit seizoen. Hij versloeg Erik Roks en zet zichzelf daarmee op de tweede plaats. Ook was er een knappe overwinning van Jorrit Havermans, waarmee hij zichzelf vrij van degradatie stelde. Hij wist te winnen van, de op papier sterkere, Johan Goorden.

Bij de jeugd was het zondag 10 januari weer een gezellige boel! In groep 3 zagen we twee nieuwe spelers aansluiten. Femke Oomen en Lucas van Wijk speelden hun eerste wedstrijd in de jeugdcompetitie. Lucas mocht gelijk tegen de koploper Bram Oomen. Lucas speelde goed maar Bram is niet voor niets de nummer 1. Femke zag klasgenoot Thijs de Kort tegenover zich zitten als eerste tegenstander. Thijs is in de race om het kampioenschap en pikte dit puntje mee, ten koste van Femke. Alle begin is moeilijk bleek een waarheid als een koe.

In groep 2 won Chiel Hereijgers knap van Jean-Pierre van Overveld. Hierdoor werd de wedstrijd tussen Rosa de Groot en Jan de Kort nog belangrijker. De winnaar zou namelijk de koppositie overnemen. Jan wist zijn zenuwen het beste te bedwingen en won van Rosa. Zo zien we Jan fier bovenaan staan Rosa en Jean-Pierre vlak achter hem.

Bij de toppers in groep 1 was het de wedstrijd tussen Lucas Jansen en Willem van Oorschot die het belangrijkst was. Lucas wilde winnen om aansluiting te houden maar helaas lukte dat niet. Hierdoor blijft Willem de koploper. Thijs van Opstal won van Daan Broeders en Thijs Broeders won van Hidde Roos. Beide heren staan daardoor op de tweede plaats.