SV De Raadsheer Schaaknieuws

De spanning neemt toe bij SV De Raadsheer. Donderdag 21 januari werd de voorlaatste ronde van deze competitiehelft gespeeld en in de laatste rondes kan er nog van alles gebeuren. De prijzen worden pas na de streep verdeeld!

In de bovenzaal van HCR De Roskam zagen we koploper van groep 2B René Roks een uitglijder maken. Hij verloor van Jan Vriends in een zeer spannende partij. Hierdoor klimt Jan naar een zesde plaats en maakt hij nog steeds kans om bij de bovenste 5 te eindigen. Mithuss Tharmalingam won van Jac Hereijgers en daardoor komt Mithuss op 13 punten uit 15 wedstrijden. Mithuss is niet meer in te halen en mag zichzelf kampioen van groep 2B noemen. Proficiat Mithuss!

In groep 2A vormt zich een ware thriller. Doordat Goos Keijl van Pascal Roos won en Jos van Ginneken van Bernadette Egeric, komen Goos en Jos samen op de eerste plaats met ieder 11 punten uit 14 wedstrijden. Alsof dit nog niet spannend genoeg is, kan daar nog een derde persoon bij komen! Willem de Kort won van jeugdtalent Sander Nooyens en staat hierdoor op 10 punten uit 13 wedstrijden. Komende ronde zal zijn wedstrijd tegen Herman Krijnen beslissend zijn voor het kampioenschap in groep 2A. Bij winst komen 3 personen op de 1e plaats en dat mag op zijn minst uniek worden genoemd.

In groep 1 blijft Hans van der Linden voorlopig nog aan de leiding. Hij won van Jorrit Havermans en blijft zo een half puntje voor op Niek Oostvogels. Niek moet nog 2 partijen inhalen en heeft dus goede kans om de koppositie van Hans over te nemen. Adrie van Opdorp was ook lange tijd op weg naar de tussentijdse titel maar ziet Frank Verkooijen langszij komen. In de onderlinge partij bleek Frank te sterk te zijn voor Adrie. Hierdoor komen beide heren op de derde plaats te staan met 8,5 punten. Johan Goorden speelde remise tegen John van Dijk en blijft daardoor ook met 8,5 punten op een gedeelde 3e plaats staan.

Bij de jeugd werd de laatste ronde gespeeld en zijn de kampioenen bekend! In groep 3 kon Vince van Loon winnen van nummer 1 Bram Oomen maar dit mocht niet meer helpen. Bram staat met 10 punten uit 12 wedstrijden soeverein bovenaan en is kampioen van groep 3. Proficiat Bram! Vince van Loon werd 2e en Thijs de Kort 3e.
In groep 2 was de voorsprong van Jan de Kort te groot om in te halen. Daarbij won Jan van Chiel Hereijgers en bevestigde zo zijn nummer 1 positie nog maar eens. Proficiat Jan! Nummer 2 Rosa de Groot won weliswaar knap van Jean-Pierre van Overveld, maar kon het gat van 2 punten daarmee niet overbruggen. Zij eindigt 2e en Jean-Pierre op de 3e plaats.

Hetzelfde verhaal als in groep 2 gold ook voor groep 1. Willem van Oorschot stond 2 punten voor op de nummer 2 Lucas Jansen en was daarom niet meer in te halen. Enkel de tweede plaats zou nog spannend worden omdat Lucas slechts 1 punt voorsprong had op Thijs Broeders. Thijs won van Willem van Oorschot maar Lucas deed hetzelfde tegen Daan Broeders. Daardoor eindigt Thijs Broeders op de 3e plaats achter de nummer 2 Lucas Jansen. Kampioen is Willem van Oorschot met 9 punten uit 13 wedstrijden. Proficiat Willem!