SV De Raadsheer Schaaknieuws

Voorzichtig wisselen de seizoen en is de lente in zicht. Dit laat de schakers van SV De Raadsheer niet ongemoeid. Net als de natuur ontwaken zij met nieuw hervonden kracht voor ronde 6 van de interne competitie en dat was te zien op de borden.

In groep 1 kruipt de top 3 dichter bij elkaar. Frank Verkooijen, Hans van der Linden en Leo Rietveld lieten deze ronde geen steken vallen en konden allen een puntje bij hun totaal optellen. Sander Boogaard deed goede zaken om de aansluiting te houden. Hij won in een lange partij van Jorrit Havermans. Johan Goorden en John van Dijk wisten niet door elkaars verdediging te breken en deelden de punten.

Willem de Kort was donderdag in de bovenzaal van HCR De Roskam spekkoper. Hij won van Marc Schraets en zette zich daarmee op een gedeelde eerste plaats met Naomi Han. Jeugdtalente Naomi Han werd verschalkt door erelid Kees van Erk. Jan van den Berg pakte een belangrijk punt om de aansluiting te houden met de kopgroep. Luuk van Dongen was kind van de rekening. Jos van Ginneken pakte een mooi punt in zijn partij tegen René Roks en maakt zich zo los van de degradatiezone. André van de Laar en Adrie Gommers kwamen niet verder dan een remise.

Pascal Roos zag dat koploper in groep 3 Irathush Tharmalingam niet in actie kwam en zag zijn kans schoon om aan te sluiten. Pascal won van Jan Bruens en staat zo weer bovenaan. Jan Vriends won van Kees Luijken en behoudt zo zijn derde plaats en de aansluiting met de koplopers. Jacques Kokshoorn won van Herman Krijnen en plaatst zichzelf hiermee boven de degradatiestreep. Hannie Hermans is helaas niet hetzelfde lot toe bedeeld. Zij verloor van Arno van den Hoogen en blijft daardoor de hekkensluiter in groep 3.

Ron Been en Kees Boogaard wisten beiden te winnen en zo verandert er niks in de top van groep 4. Ook nummer drie Hans Breedveld wist te winnen van René Verheijen en blijft zo in het kielzog van de twee koplopers. Jeugdtalent Damien Verhaeren klopte Jac Hereijgers in een mooie partij en zette zichzelf hiermee op de vierde plaats. Bernadette Egeric won van Bernard van Oers en zij neemt zo de zesde plaats in.

Bij de jeugd werd zondag ook enthousiast geschaakt. Ilona Struijs won van Alexander Nowee en is de trotse dame op de derde plaats in groep 3. Fientje en Cédric Bosch pakten hun eerste punt door te winnen van Femke Oomen en Lucas van Wijk.

De spannendste wedstrijd in groep 2 was die om de tweede plaats tussen Vince van Loon en Sem Doomen. Sem kon na een echte wedstrijd aan het langste eind trekken. Matthijs Saas zorgde ervoor dat Matt Voeten uit de top drie viel door van Matt te winnen. Daan Hennekam en Thijs Hereijgers speelden remise en deelden zo het punt.

Bij de toppers in groep 1 neemt de druk op koploper Willem van Oorschot toe. Willem verloor van een ontketende Thijs Broeders. Lucas Jansen zag zijn kans schoon en kwam met winst op Hidde Roos weer een punt dichterbij koploper Willem. Rosa de Groot pakte haar eerste punt van het seizoen. Zij won van Daan Broeders.