Raadsheer 2 – Baronie 2

Raadsheer 2  –  Baronie 2

Na onze ernstige nederlaag tegen WLC2 moest er iets gebeuren. Samen met Jos werd er een plan uitgebroed.  Jos wilde wel tegen Edwin Lessmann op bord 1 om helemaal voor de remise te gaan spelen. Inge op bord 2 als vreemde eend in de bijt voor het nodige schrikeffect. Opdracht minimaal remise.  Door deze verschuiving zou het mogelijk moeten zijn om op de onderste borden punten te kunnen scoren. Hans Bogaert op bord 8 voor straf omdat ie iedere keer snel wegrent na verlies. Door de afzeggingen van Jan en Andre werd ons team aangesterkt door niemand minder dan Rene Roks. Rene ging akkoord met de plaats van Andre met zwart op 5. Ikzelf hoopte op bord 6 mijn grote vriend Kapitany weer eens te kunnen verschalken.

In het openingswoord dikte ik lekker aan hoe slecht wij waren en hoe goed de Baronie daarentegen was. Ik vertelde dat we een half puntje hadden verdiend tegen WLC2, een team met een slechtere gemiddelde rating dan de Baronie. De underdogpositie moest ietwat als wapen fungeren. Verder was ons thuispubliek natuurlijk ook van onschatbare waarde.

Jos met zwart op bord 1 tegen Edwinn lessmann 1855

Het remise spel wat Jos van plan was werd al snel omgezet in een winstplan. Een frivool pionoffer van Edwin kon Jos niet weigeren. De witte aanval daarna zag er dreigend uit maar was volgens Jos goed te pareren. Na flink wat afwikkelen kwam een Wit paard op een sterk veld in het centrum. De loper van Jos moest werkeloos de zwarte ondergang aanschouwen.

Inge met wit op bord 2 tegen Peter Severeijnen 1845

Inge kreeg Siciliaans tegen en zette voort met de inmiddels populaire c3 variant. Ze kreeg een mooie aanvallende stelling. Iedere keer als ik ging kijken zag het er rooskleurig uit. Wat er mis is gegaan weet ik niet, uiteindelijk waren de rollen omgedraaid.  Toen Pete met een schaakje haar toren kon verschalken werd de partij opgegeven. Ondanks de uitslag een dikke hoera voor deze mooie pot. HOERA

Adrie met zwart op bord 3 tegen Dick Straathof 1822

Adrie werd langzaam weggedrukt, een opmarcherende pion moest met alle middelen gestopt worden. Toren en dame van Dick werden op de onderste rij gedwongen door de Dame en de toren van Adrie. Het pionnetje sloop verder en Adrie pareerde met een mat in 1 dreiging. De spanning was te snijden. De partij ging om persoonlijk resultaat of bordpunten want de Baronie had reeds gewonnen. Adrie heeft nog 20 seconden op de klok wanneer Dick een fikse blunder maakt. Hij ruilt in een verkeerde volgorde af en geeft daardoor zijn dame cadeau. Direct geeft hij ook op. Sportief gebaar!

Erik met wit op bord 4 tegen Jasper Willeboordse 1784

Op het moment dat ik ga kijken staat Erik met 2 actieve torens tegen een zwarte stelling te bonken waar de koning nog in het midden staat. Het ziet er gewonnen uit echter de sleutel tot succes werd niet gevonden. Ook niet in de analyse met hulp van onze Sander. Verdienstelijke remise dus, maar misschien denkt Fritz daar anders over.

Rene met zwart op bord 5 tegen Gert Vogelaar 1817

Moet je daar als invaller tegen een gewiekste 1800+ speler op je vrije Zaterdagmiddag. Toevallig draait Rene daar zijn hand niet voor om en besluit zonder te rokeren vol in de aanval te gaan op de koningsstelling. Rene heeft Gert in een houtgreep en laat hem niet meer los. Beide spelers raken uitgeput, Gert door de slopende inspanningen om te kunnen  ontsnappen, Rene door te blijven drukken. Helaas voor ons wist Gert toch te ontsnappen en beide heren haalden opgelucht adem na deze slopende pot. Klasse gespeeld Rene!

Ikzelf met wit op bord 6 tegen Matthijs van Merwijk 1805

In een ver verleden had ik eens de Tarrasch variant in het Frans bestudeerd. De laatste keer ging dat op de Donderdagavond finaal fout vandaar dat ik het met tegenzin weer probeerde. Mijn tegenstander speelde Pe7 naar Pg6 en die knol dreigde vanaf daar goed lastig te worden. Na het afruilen van dat beest kreeg ik een mooie open H-lijn naar zijn koningsstelling. Ik had mooie plannen om langs daar op visite te gaan maar Matthijs wist me dat tempo iedere keer te ontnemen. In een eindspel met wat pionnen en ongelijke lopers werd remise besloten.

Frank met zwart op bord 7 ten Joost Rutten 1701

Wat ik gezien heb bij Frank is dat hij Siciliaans speelde en daar houdt het ver op. Al vrij vroeg kreeg hij een remise aanbod, en zoals het een goede teamspeler betaamd nam hij dat niet aan maar ging daarvoor in overleg. Besloten werd om toch maar door te spelen, 1 omdat er geen gevaar in de stelling zat en 2 omdat alle andere borden nog voorspellingsloos waren. Uiteindelijk is het na ieders goedkeuring toch remise geworden.

Hans met wit op bord 8 tegen Karoly Kapitany 1741

Hans kwam superfit zoals Donderdags afgesproken de Roskam binnengehuppeld. Zijn straf op bord 8 had hij geaccepteerd en beloofde te stoppen met schaken als hij nu niet zou winnen. Kapitany op bord 8 was voor Hans een welkome verassing, Karoly kermde weemoedig waarom wij op bord 8 een 2000 speler hadden. We lieten hem in die waan. Het werd meen ik een Franse opening. Zwart had snode plannen en werkte zijn paard naar een mooi veld alwaar het met veel hoefgetrappel voor de nodige onrust kon gaan zorgen. Hans had dat goed in de peiling en joeg de schimmel de doos in. Toen was de angel er uit en kon Hans opstomen, en dat deed hij dus ook. Karoly stribbelde nog lang tegen en Hans genoot zichtbaar van zijn overmacht. Lekker puntje volgende keer misschien op bord 7.

Einduitslag 3.5 – 4.5 is niet verkeerd met een gemiddeld ratingsverschil van 159. Het was wederom een gezellige en sportieve middag. Met dit krachtvertoon is handhaven in de eerste klasse een reële doelstelling. Zeker omdat we ook nog zwakkere teams tegen gaan komen.

Kortsnoi

Een gedachte over “Raadsheer 2 – Baronie 2