SV de Raadsheer schaaknieuws

De spanning stijgt in de groep 2 tot en met 4. Al na 1 cyclus van 9 wedstrijden wordt er opnieuw ingedeeld. Er zijn dus slechts een beperkt aantal wedstrijden om jezelf op de juiste positie te zetten.

Bovenin groep 4 gaat Daniel Rosiac aan kop, op 1 punt gevolgd door Hans Breedveld. Hans is sterk teruggekomen van een half seizoen afwezigheid en won ook deze week knap van Bernadette Egeric. Zijn verlies tegen Daniel Rosiac in de eerste speelronde kan hem wel eens duur komen te staan als het om de titel in groep 4 gaat. Nieuweling Daniel bleef namelijk tot dusverre foutloos en met ook het onderlinge resultaat in zijn voordeel lijkt hij alvast aan voorschot op de titel te nemen.

In groep 3 is het zowel onder als bovenin erg spannend. Hannie Hermans staat vooralsnog op de laatste plaats en verloor van koploper Ron Been. Hannie en Herman Krijnen hebben wat goed te maken ten opzichte van de mannen net boven de streep. Jan Bruens en Arno van den Hoogen hebben een kleine marge maar verloren allebei deze week waardoor het nog even spannend blijft. Ron Been gaat zoals gezegd soeverein aan de leiding. Hij en Rick Mertens (deze week gewonnen van Jan Bruens) zijn de favorieten voor de promotieplaatsen met respectievelijk 4,5 en 3,5 uit 5 wedstrijden maar ze zijn er nog lang niet. Nagenoeg iedereen in deze groep kan nog langszij komen dus er moet gewonnen worden!

In groep 2 komt het er ook op aan. Er kan pas aan het eind van het seizoen gepromoveerd worden naar groep 1 maar degradatie naar groep 3 is na 9 wedstrijden wel degelijk een feit. William Gommers en Pascal Roos staan op dit moment in de gevarenzone maar hebben nog een wedstrijd tegoed op de naaste concurrentie. het veld zit ongelofelijk dicht bij elkaar , er zit 1 punt tussen plaats 4 en plaats 9, dus bij 1 misstap kom je potentieel gelijk in de problemen. De heren Dennis Roelands en Adrie Domen besloten wellicht om deze reden tot remise, evenals William Gommers en Adrie Gommers (geen familie, maar kennelijk wel vriendelijk voor elkaar). De locomotief van groep 2 denderde gewoon door: koploper Willem de Kort maakte korte metten met Kees van Erk en staat momenteel op eenzame hoogte bovenaan.

In groep 1 wordt de stress beduidend minder gevoeld. Zowel het clubkampioenschap als de degradatie wordt pas aan het eind van dit seizoen vast gesteld. Wel werd er gewoon geschaakt: Tycho van Dijk hield Hans van der Linden wederom van een vol punt af, terwijl Leo Rietveld, Jan van den Berg  en Johan Goorden hun partijen wonnen. De verliezers van deze partijen zal ik niet noemen, dus mocht u uw vriend of familielid in dit artikel missen, is dat mogelijk te beschouwen als slecht nieuws.