De winst proeven (Raadsheer 2 – De drie Torens 4)

Uit in het verleden opgedane kennis weet ik dat de drie Torens niets met het schaakspel te maken hebben. De speellocatie van deze Tilburgse vereniging ligt nabij drie torens, vandaar. Wanneer er dan toch nog een 4 achter staat komt dat wel ietwat bedenkelijk over. Ze staan in de poule iets onder ons en ons plan is om een matchpunt vergezeld van veel bordpunten te verzamelen  zodat we nog een kleine promotiekans behouden.

Luuk Appt mij vooraf verkouden te zijn, waarop ik zeg dat dan waarschijnlijk iedereen de zaal uitvlucht. Daarna stel ik hem gerust en zeg hem de tegenstanders te verwittigen over het hoestje wat hij soms heeft. Luuk bedankt me, maar laat me iets later weten dat hij natuurlijk niet kan garanderen dat hij geen Coronavirus onder de leden heeft. Zucht. Ik zeg, ok Luuk, ik zal dan tegen iedereen zeggen dat je misschien een virus hebt maar dat ze zich geen zorgen hoeven te maken, ok?

Ik heb geen tijd en energie gehad om de partijen van de meeste medespelers goed te volgen, de uitslagen en mijn eigen partij weet ik natuurlijk wel. Luuk op bord 1 (jawel) verschalkt zijn tegenstander met gewaagd spel. Zijn naakte koning doet een stap opzij om met een toren het tochtgat te dichten. Met deze ondersteuning kan hij zijn tegenstander van het bord af combineren. 1-0

Erik op bord 2 , staat beter, wint een pion , wint daarna een kwaliteit en wint daarna de partij. Een gedegen partij zorgt voor een welkom punt. 2-0

Maikel op bord 8 doet zijn ding en bezorgt me trouwens als eerste het goede nieuws. 3-0

Inge op bord 7 heeft een mooie aanval in de opening en dreigt een stuk te winnen. Het ziet er mooier uit dan het is. En de partij verzandt in een gelijke stelling. Het remiseaanbod wat ze krijgt mag ze in deze situatie natuurlijk accepteren. 3,5 – 0,5

Jan Vriends op bord 5 heeft er met veel denkwerk een punt uitgeperst. Ik heb zijn aanval even bekeken, en kon niet echt een goede voortzetting vinden, hij dus wel. 4,5 – 0,5

Rene op bord 6 speelde in mijn ogen een partij die ik al eerder had gezien, dus ik wist ook wat er ging gebeuren. 5,5 – 0,5

Mijn buurman Jos op bord 3 had een lekkere stelling met de nadruk op had. De stelling was namelijk ook weer niet zooo goed dat hij het zonder Dame af zou kunnen maken. Jos probeerde dat toch en het lukte ook bijna. 5,5 – 1,5

Mijn tegenstander op bord 4 koos in de opening voor een variant die zelfs nooit besproken wordt. Dat moet dan geniaal zijn of bar slecht. Na een stukwinst op de 10e zet denk ik het laatste. Het werd toch nog een hele taaie pot van meer dan 70 zetten. 6,5 – 1,5

Na afloop was het nog gezellig na alcoholiseren, zeker omdat alle 3 de teams gewonnen hadden. De winst proeven noemen ze dat vaak. Dat lekkere euforische (rene) gevoel. Ik vertelde Jeroen een recept wat ik gemaakt had ,waarbij je dus ook met een heerlijke smaak beloond wordt door alle energie die je er in steekt. Ik twijfel niet aan Jeroen zijn geheugen dus zet ik het hier nog eens voor andere nieuwsgierige winstproevers weg.

Kortsnoi

1 kg sukadelappen over de helft doormidden snijden, zout en peper er op en in 3 koekenpannen in roomboter even op hoog vuur bruin bakken. Hierna in een schaal laten rusten.

De boter van de drie pannen opnieuw opwarmen in een grote braadpan. In de hete boter 4 uien in ringen gesneden en 4 geperste knoflooktenen aanfruiten. Hierna toevoegen : 1 dl olijfolie, 1dl wijnazijn, 2 dl rundvleesbouillon, 4 laurier blaadjes, 4 jeneverbessen, 4 kruidnagels, 2 el mosterd, een blikje tomaten puree (de inhoud dus) 3 plakjes peperkoek, en 2 el suiker.

In deze heerlijk ruikende borrelende substantie mik je de voorgebraden sukadestukken. Als er nog vlees boven de pap uitsteekt, wat aanvullen met olie boter en bouillon.

4 uur of langer laten pruttelen op een laag vuurtje. De tweede dag opwarmen is nog lekkerderderder. Bij het eerste stuk vlees wat je uit de pan pikt, doe je je ogen dicht en denk je aan je laatste winstpartij.

2 gedachten over “De winst proeven (Raadsheer 2 – De drie Torens 4)

1. Ik kan niet wachten om de winst te proeven! Hopen dat ik mijn laatste winstpartij nog kan herinneren. Namens alle anderen bedankt dat je het recept nog eens deelt 😉