Sv. De Raadsheer kijkt met vertrouwen uit naar 2023.

Het voelt toch goed als je als club lekker in je vel zit. Er zijn helaas genoeg sporten te noemen waar de animo voor afneemt maar de schaaksport onttrekt zich nog redelijk aan deze neerwaartse spiraal. In de Gemeente Zundert en omgeving toch zeker. Daar mag het schaken gerust “populair” genoemd worden.

Dat komt natuurlijk niet vanzelf aanwaaien, daar moet je als club hard voor werken. Te beginnen bij de jeugd. De Raadsheer heeft een succesvolle jeugdafdeling weten op te bouwen en zoekt de kinderen, bijvoorbeeld op de basisscholen, actief op om ze enthousiast te maken voor het schaken. En dat werkt. En als de aanvoer van onderen goed zit dan volgt de doorstroming aan de bovenkant vanzelf. Aan de seniorencompetitie doen dit seizoen 40 deelnemers mee en daar zit een mooi aantal eigen jeugd tussen.

De bekercompetitie telt zelfs 46 deelnemers. Daar mogen ook niet-leden aan deelnemen. De Raadsheer wil deze competitie wat uit de anonimiteit trekken en meer regionale bekendheid gaan geven. Afwachten of dat gaat lukken. En zoals gebruikelijk bij de Raadsheer doet de club elk jaar met zoveel mogelijk teams mee aan de verschillende externe bondscompetities.

Twee teams doen mee aan de zaterdagcompetitie, twee aan de avondcompetitie en twee aan de bekercompetitie. En dit seizoen met wisselend succes. Zaterdagteam A, het vlaggenschip, doet het tot nu toe redelijk met twee gelijke spelen, één overwinning en twee nederlagen. Zaterdag B is uitstekend gestart met drie gespeeld, drie overwinningen.

Avondteam A loopt met twee remises en een nederlaag nog wat stroefjes. Bij Team B gaat het met twee remises en een nederlaag niet veel beter. Een overwinning erbij zou een leuke opkikker zijn. Beker A werd de eerste ronde al uitgeschakeld maar Beker B doet na drie overwinningen nog volop mee. Tel daar de diverse andere toernooien nog bij op die de Raadsheer organiseert en het zal duidelijk zijn dat de schaakagenda helemaal vol staat en er volop beweging in de club zit. En dat is maar goed ook. Wil je meer weten over het jeugdschaak of seniorenschaak, kijk dan op de mooie website van de club: www.sv-deraadsheer.nl

e website van de club: www.sv-deraadsheer.nl