Jan van den Berg bezig aan zijn zoveelste schaakleven.

De inmiddels negenenzestigjarige Zundertenaar Jan van den Berg schaakte al in de tachtiger jaren in groep 1 van De Raadsheer. De club zat toen midden in de glorietijd van de Roskamperiode. Jan is altijd een zeer verdienstelijk schaker geweest, die achter het bord zijn analysekwaliteiten als IT-er in zijn spel kon leggen. Clubkampioen is hij echter nooit geworden, het scheelde een paar keer niet veel, maar hij werd wel vier keer eerste in groep 2. De laatste jaren schaakt hij tot zijn eigen volle tevredenheid lekker mee in groep 2. Hij doet het wat rustiger aan achter het schaakbord want extern schaken voor de bond doet hij niet meer. Hij houdt het nu alleen bij het clubschaak. Jammer, zeker, het 2e team van de Raadsheer zou hem goed kunnen gebruiken in de bondscompetitie. Maar of hij nu wil of niet, Van den Berg is aan zijn zoveelste schaakjeugd bezig, zijn zoveelste opleving. Hij is in topvorm en mept als vanouds weer iedereen van het bord af. Adrie van Opdorp, hij is wel ooit een keer clubkampioen geweest, werd vorige week donderdag vakkundig door Van den Berg naast het bord gezet. “Als dit zo doorgaat dan ben ik bang dat ik in mei naar groep 1 promoveer”,  zei hij cynisch over zijn goede spel. “Maar wat heb ik daar nog te zoeken”, lachte hij er een beetje binnensmonds achteraan. Weet je, Jan, in deze vorm is dit jongensboek nog lang niet uit.

Uitslagen van donderdag 16 februari. Groep 1: Luuk van Dongen- Hans van der Linden 0-1. Johan Goorden- Niek Oostvogels 0-1. Jos van Ginneken – Willem de Kort 0-1. Groep 2: Jan van den Berg- Adrie van Opdorp 1-0. Thijs van Opstal- Adrie Domen 1-0. René  Roks- Bram van den Ouwelant 1-0. Kees van Erk- Jan Vriends 0-1. Adrie Gommers- Herman Krijnen 1-0. Groep 3: Mark Schraets- Dennis Roelands 0,5-0,5. Glenn Jacobs- Mark Smolders 1-0. Ralf van Aert- Ron Been 0-1. William Gommers- Peter Buijsse 1-0. Corrie Daemen- René Verheijen 0-1. Ina Asselbergs- Bernadette Egeric 0-1. Lia van Hooijdonk- Mia van Baarsen 0-1.