The Clash: SV de Raadsheer 3 & 4 – De voorbereiding van Team 4

Op zaterdag 13 december stond in Hotel de Roskam de botsing tussen SV de Raadsheer 3 en 4 op het programma voor de externe competitie Klasse 3a. Dat Team 4 vooraf niet van plan was om de overwinning direct af te geven blijkt wel uit de voorbereiding die we hiertoe hebben getroffen. Vooraf gaat daar dus best wat denkwerk aan vooraf. Ik als beginnend Teamleider neem die taak dan ook behoorlijk serieus en het leek me dan ook een keertje leuk om niet achteraf een verslag te plaatsen, maar de opzet voor de wedstrijd. Zie hieronder het resultaat. Overigens zal het verslag van de wedstrijd nog wel geplaatst worden door Willem de Kortsnoj van Team 3 (nog even geduld dus).

Beste Teamgenoten,

Afgelopen donderdag heeft Mark het rad van reserve gedraaid waarbij het lot bepaald heeft dat onze ster- en 1e bord speler Ome Ron op de reservebank geplaatst wordt. Ome Ron was direct van slag en verloor vervolgens zijn schaakpartij tegen Hannie (die natuurlijk gewoon goed spel had geleverd). Ome Ron zal ons natuurlijk wel mentaal komen bijstaan in deze interne Zundertse Schaakderby. Het derde is aan hun stand (met een gemiddelde rating van boven de 1500 en wij net aan 1000+) verplicht om deze partij te winnen en eigenlijk zou dat, mits de indeling goed is, zelfs met een 8-0 overwinning moeten zijn. Bemoedigend is dat misschien niet, maar let wel dat wij als vierde team niets te verliezen hebben en dat iedere 1/2 punt die wel binnenhalen een enorme winst is voor ons. We gaan er natuurlijk voor om te voorkomen dat we dus klop krijgen en het ze in ieder geval heel lastig maken. Kortom de druk ligt bij hun en wij kunnen gewoon gaan genieten van een heerlijke schaakmiddag met leuke wedstrijden die op het programma staan.

Dan nu de voorlopige opstelling. Met onze sterspeler Ome Ron op de reservebank moet iemand anders deze zware taak op zich nemen. Tegenstander op bord 1 zal vermoedelijk Hans Bogaert zijn met een rating van 1655. Ik heb besloten om als Teamleider deze mentale opdracht dan maar over te nemen van Ome Ron. Ook de rest van de borden van het derde lijken redelijk stabiel te zijn qua opstelling. Jan Vriends (1483) op bord 2, op 3 Adrie Domen (1575), Rene Roks (1593) op bord 4, Willem de Kort (1556) op bord 5 en Rico Gomis (1539) op bord 6. Bord 7 en 8 zijn dan nog het meest onzeker en afhankelijk van wie er meespelen, maar ook daar is een rating van 1500+ te verwachten met Inge Oostvogels (1517) vermoedelijk op bord 7 en Kees van Erk (1533) op bord 8 en op de reservelijst Maikel van Ginneken (1481). Zo ga er maar voor zitten dus !!

Dat het derde team toch enige spanning heeft is wel duidelijk uit het feit dat ze met alle macht proberen onze bordopstelling al los te frutselen. Hier kunnen we dan in ieder geval alvast een psychische tik mee uitdelen door ze dat in ieder geval niet te vertellen. Niet te vertellen wie bij ons op de reservebank zit waardoor ze moeilijker zich kunnen voorbereiden op hun partij. Dat is het minste wat we kunnen doen toch. Ik zou zeggen laten we het zelfs nog een beetje extra aandikken daar aan te geven dat we juist een tactisch opstelling maken waarbij we onze bordvolgorde denken om te draaien. Hoewel dat tactisch gezien ook misschien wel de meeste kans oplevert om punten te halen ben ik persoonlijk van mening dat we dat niet moeten doen, maar wel mee kunnen plagen. Het wordt toch wel een zware wedstrijd en het heeft mijn inziens geen nut om, met alle respect, Arno op te stellen tegen Hans Bogaert. Voor beide zal dat een vrij nutteloze partij worden en dus heb ik voor de opstelling weer redelijk vastgehouden aan de elo rating van iedere speler binnen ons team. Hierbij een kleine verschuiving misschien van sommige personen om deze net even wat tactische weg te zetten tegen bepaalde spelers van het derde om er zo extra leuke partijen uit te kunnen halen.

Tjonge Pascal, wat een hoop gebrabbel weer voor het bekend maken van enkel een simpele opstelling. Plaats gewoon het lijstje en klaar is Kees. Al goed dat zal ik maar doen dan.

• Bord 1 – Pascal Roos (geen)
  • Bord 2 – Mark Schraets (870)
  • Bord 3 – Herman Krijnen (1274)
  • Bord 4 – Mithuss Tharmalingam (1204)
  • Bord 5 – William Gommers (1277)
  • Bord 6 – Irathush Tharmalingam (1079)
  • Bord 7 – Hannie Hermans (822)
  • Bord 8 – Arno van den Hoogen (659)

Reserve – Ron Been

Let op, als thuisspelend team spelen de oneven borden met zwart en de even borden met wit (wisten jullie natuurlijk al, maar voor mij was het nieuwe informatie).Hopelijk kan een ieder een beetje vinden met deze opstelling. Mocht je heel graag toch iets anders zien, kleur of tegenspeler (voor zover bekend) dan verneem ik het nog graag. Wijzigingen kunnen tot vooraf de wedstrijd altijd nog plaatsvinden, maar liever zo min mogelijk.De wedstrijd begint om 13.00 uur. Graag verzoek ik jullie om uiterlijk 12.45 uur aanwezig te zijn in de Roskam.

Groeten,

Pascal

7 gedachten over “The Clash: SV de Raadsheer 3 & 4 – De voorbereiding van Team 4

1. Zucht, die ondefinieerbare waarheden. Meestal van commentatoren van bedenkelijke sterkte.

2. We hebben een nieuwe deelnemer in de 2e helft van de interne competitie zie ik. Bring it on, Kortsnoj 😀

1. Nou nou Ron, lijkt VVR tegen Barca wel 😉

Maar wel met je eens, ik denk dat Willem gewoon blij is dat ze het net aan gered hebben om ons te verslaan. En daarbij nog belangrijk dat jij Reserve was want anders had hij de strijd tegen jou moeten opnemen.

1. Volgens mij is de reactie van Willem ietwat cynisch bedoeld.
      Ik zal hem wel eens een keertje in elkaar slaan.