SV De Raadsheer Schaaknieuws

Hoewel een clubavond altijd op een vaste avond in de week is, komt het soms voor een speler niet uit. Wedstrijden worden dan afgezegd en naar een ander tijdstip verzet. De wedstrijdleiding houdt hier rekening mee door inhaalavonden in te lasten zoals die op donderdag 22 oktober.

René Roks haalde in groep 2B zijn partij tegen Kees van Erk in en hoe! De aanval van René was venijnig en een sterk paard dwong erelid Kees zijn hoofd te buigen voor René. René manifesteert zichzelf daarmee op een gedeelde achtste plaats met een 100% score: 3 uit 3. Verder bleek Naomi Han een maatje te groot te zijn voor Jac Hereijgers. Naomi komt met het volle punt op een gedeelde tweede plaats terecht met 4.5 uit 5.

In groep 2A zien we een nieuwe koploper. Luuk van Dongen wist te winnen van Pascal Roos die een moeilijke start van het seizoen doormaakt. Luuk had geen medelijden en zette Pascal zonder pardon schaakmat. Met 5 uit 7 een terechte koploper maar op de voet gevolgd door Willem de Kort. Willem haalde zijn partij tegen William Gommers in. De partij leek op een remise af te stevenen maar door een klein foutje van William kon Willem een vrijpion creëren en de partij in zijn voordeel beslissen.

Bij de top van de vereniging neemt de spanning toe. Vier spelers degraderen halverwege de competitie naar groep 2 dus er moet voor ieder punt worden gestreden. De onderste 8 staan op minder dat 2 punten van elkaar en er zijn minder partijen om die achterstand goed te maken. Voor Jan van den Berg brengt de druk het beste in hem naar boven. Eerder deze week speelde hij remise tegen Erik Roks en donderdag won hij van de gedeelde nummer drie Mitchell Mathijssen. De man in vorm op dit moment is Adrie van Opdorp. Hij ziet zichzelf na winst op Adrie Domen naar een gedeelde eerste plaats klimmen. John van Dijk weet zichzelf los te maken van de gevarenzone door te winnen van Jorrit Havermans. Maar met 3 uit 5 kan John nog steeds niet op zijn lauweren rusten.

Bij de jeugd stond ronde 4 op het programma. In groep 1 deed Thijs van Opstal goede zaken door van Thijs Broeders te winnen. Thijs van Opstal weet zo aansluiting te maken met Willem van Oorschot die een vol punt pakte ten koste van Hidde Roos.

In groep 2 is de spanning te snijden. Rosa de Groot pakte een punt tegen Jesse Roos en hiermee passeert ze Jesse en komt ze op de tweede plaats. Sem Domen kon helaas geen vuist maken tegen Jan de Kort. Jan kan door deze overwinning weer aansluiten bij de koplopers en ligt slechts een half punt achter.

Bram Oomen is in groep 3 heer en meester. Dit keer was Brent van Loon het slachtoffer en zo zette Bram zijn 100% score voort. Nummer 2 Thijs de Kort liet kostbare punten liggen in de achtervolging op Bram. Hij verloor van Cédric Bosch die zo op gelijke hoogte komt met Thijs.