Raadsheer 2 vs Stukkenjagers 4

De titel geeft het al een beetje aan, Raadsheer 2 tegen Stukkenjagers 4.

Het een na sterkste team van Zundert speelt tegen team 4 uit Tilburg. Als de tegenstander een 4e team in dezelfde klasse heeft kan men concluderen dat het voldoende potentieel heeft binnen de vereniging om te schuiven en te switchen (mocht het nodig zijn) om winst te waarborgen. De nummer 1 in onze poule met ongeveer 150 elo punten gemiddeld meer zou een zware dobber worden. Onze inzet was surprise as underdog, alweer overigens…..

In de speelzaal werd een ware Apple tablet neergezet zodat we de match van onze Giri konden volgen.  Gevreesd werd dat ieder Anish zou volgen en we allemaal remise zouden gaan spelen met dezelfde partij. Iedereen vond het prima want niemand zei eigenlijk iets.

Ik had mezelf voorgenomen om nu eens een partijgericht verslag te kunnen schrijven en had een speciaal boekje geprepareerd met op iedere bladzijde 1 speler met zijn partij en een reserve blad met bijkomstigheden. Ondanks deze voorbereiding is het toch weer een verslag van lik mn vestje geworden omdat ik teveel energie in mijn partij heb moeten steken. Petje af voor Goos die gewoon bij aankomst ongeveer alle stellingen op het bord tovert van zijn teamgenoten.

Goed daar gaan we, Jan van den Berg met zwart kwam na een Konings -Indische opening  een pion achter in het middenspel. Zijn tegenstander Carel van Alphen drukte zijn + pion door ondersteund door een mooie opbouw van al zijn stukken. Het was een zeer gedegen spel van Carel, Jan bood maximale weerstand maar het mocht niet baten.

Andre werd verrast met b6 na zijn e4. De partij wikkelde zich neutraal af. Beiden hadden een dame loper en toren in en gelijkwaardige stelling. Andre bood 2 x remise aan, deze werden genegeerd. Door een misrekening van Andre, of door een diepere berekening van Ivar (zijn tegenstander) verloor Andre een cruciale pion. Verwoede pogingen met koning pion tegen koning Dame werden in de kiem gesmoord.

Adrie van Opdorp kwam zag en overwon en was weer weg. Wat ik gezien heb was 1.e4 e5 2. d4   Het lijkt er op dat Adrie daar raad mee wist. Graag had ik deze winnaar willen zoenen of eigenlijk minimaal willen omhelzen.

Hans krijgt een Caro Kann op zijn bord en het wordt een spectaculaire partij. Ik heb de partij niet gevolgd maar wel met Hans gesproken. 1 van de twee had het laten liggen en 1 van de twee had daarna met schaakjes remise kunnen houden. Wie van de twee maakt eigenlijk niet veel uit met een half punt.

Frank Rockx heeft een verdienstelijke remise gespeeld tegen een 1900 speler, klasse Frank!

Ikzelf stuurde met wit aan op een fried liver attack. Na Lc5 met zwart van de heer Beukema ging ik over in het Evans gambiet.  Hij koos na c3 voor loper e7 en ik dacht ahaaa dat past in mijn straatje. Volgens de theorie moest ik d4 spelen en rokeren maar ik vond een betere voortgang. Zucht…. Als of ik een nieuwtje vind na zet 5. Alles pakte toch nog redelijk uit en wist mijn geofferde loper voldoende te compenseren. Onder zware druk op mijn koning en geforceerde zetherhaling werd een remise besloten.

Jos speelde met zwart een leeuw-achtige verdediging. Hij kwam hier goed uit en de opstormende pion op de h lijn bezorgde zijn tegenstander hoofdbrekens. De pion op de h lijn redde het niet maar door deze verdedigende acties werd de c pion een vet probleem. Erik van Ingen (1831) had een  probleem maar ook een plan. Met een dodelijke promotie van Jos voor de kiezen gaf hij een pion voor wat lucht. Hierna kreeg hij een mat in 1 voor elkaar omdat Jos zijn Koning stond te beppen met witte pionnen.

Jan onze voorbeeldige teamleider had in de eerste minuten +10 van Fritz. Hij was baas in het centrum, had een ontwikkelingsvoorsprong en had een mooi tijdsvoordeel. Zijn tegenstander was er namelijk niet. Echter toen die wel kwam veranderde Fritz zijn waardering vrij snel. Op de 24ste zet verzuimde Jan Otten de dame te nemen , maar op de 28ste zet liet hij zien dat dat ook niet nodig was voor de winst.

Uiteindelijke stand 2,5  5,5  , er had meer ingezeten. Geen verkeerde uitslag tegen de koploper in onze poule. Vol vertrouwen zien we uit naar de match tegen het paardje 1. Handhaven om daarna toe te slaan is ons motto en dat gaan we bereiken.  De jeugd is ons geheime wapen de volgende jaren.

Kortsnoi