Raadsheer B op avontuur in Easterwood

Team captain Herman had de uitwedstrijd van het avondteam van Raadsheer B tegen D4 A prima voorbereid, zoals we al jarenlang van  hem  gewend zijn.  Herman rijdt ruim op tijd voor in zijn knal gele Peugeot 107 en heeft de route naar het clublokaal in zijn hoofd zitten. Wij, spelers, hoeven ons nergens druk om te maken en kunnen volledig focussen op de komende partijen:  Er kan niks fout gaan.  Ruim voor achten komen we aan bij onze bestemming Café Oud Brabant, met wat hulp van Jan Vriends, die  een bug in Herman’s routeplanner tijdig kon fixen.

Nog even een parkeerplekje zoeken. Na een kwartiertje rondrijden vonden we er eentje  op slechts 10 minuten lopen van het schaaklokaal. Ondertussen had de teamleider van D4 al gebeld of we het niet vergeten waren, nee joh we zijn er zo.

Iets voor half negen kon er geschaakt worden. Mijn tegenstander op bord 1 Wim Maanders zei dat hij Kees van Erk als tegenstander had verwacht.

De partij verloopt  bijzonder vlot:

Bord 1: Wim Maanders (1497) – Jan van den Berg (1695)

1. c4 e6 2. d4 Pf6 3. Pc3 Lb4 4. Lg5 Le7 5. Pf3 Pc6 6. e4 d6 7. Le2 Pd7 8. Lxe7 Pxe7 9. 0-0 c5 10. Pb5 Pf6 11. dxc5 dxc5 12. Pd6+ Kf8 13. Pg5 Tg8 14. e5 Pe8

jvdberg

Hij had het niet gezien: 15: Pxh7# Een heuse stikmat, voor zover ik me kan herinneren is dit de  eerste keer in mijn 40-jarige schaak-carrière, dat ik mijn tegenstander in een officiële partij stikmat heb gezet.

De eerste reactie van mijn tegenstander: “Ik had liever tegen Kees van Erk gespeeld”.

Het is net negen uur en de avond is nog jong.  Herman (1211) op bord 4 (sorry Herman: tafel 4) kan zijn pionnenmuur niet bij elkaar houden en moet buigen: 1-1.

Jan Vriends (1532) speelt op bord 3 tegen good old Dick Snijders (1640). Dick gaat voor een torenruil, Jan houdt het loperpaar en krijgt een winnende koningsaanval: 2-1 voor Raadsheer B.

Adrie Domen (1528) op bord 2  moet een koningsaanval afslaan van de op papier sterkste speler in het team van D4 Arie van Heeren (1715).  Het doorgaans feilloze verdedigingswerk van Adrie kwam vanavond niet helemaal  uit de kast, een klein foutje werd afgestraft en Dame en Lopers dreven Adrie’s Koning het halve bord over, naar een stelling waarin Dame-verlies onvermijdbaar was geworden. De eindstand werd hiermee bepaald op 2-2 .

3 gedachten over “Raadsheer B op avontuur in Easterwood