SV De Raadsheer Schaaknieuws

De eerste competitiehelft zit erop voor de schakers van SV De Raadsheer. Promotie en degradatie heeft voor nieuwe indelingen gezorgd en met de tellers weer op nul, kan opnieuw gestreden worden om de eeuwige roem. Donderdag 19 januari was het dan ook weer gezellig druk in de bovenzaal van HCR De Roskam met schakers die de eerste overwinning binnen wilde slepen. De eerste klap is immers een daalder waard.

In groep 1 namen Jorrit Havermans en Johan Goorden het tegen elkaar op. Beide heren zijn op papier aan elkaar gewaagd en ook op het bord. Dat bleek ook uit de uitslag want de heren kwamen remise overeen. Goossen Keijl heeft zichzelf op het nippertje kunnen handhaven in groep 1 en mocht het al meteen opnemen tegen Leo Rietveld. In een Konings Indisch kwam Goossen een heel eind maar hij zag een dwingende matcombinatie van Leo over het hoofd waardoor hij het hoofd moest buigen voor Leo.

In groep 2 waren de promovendi uit groep 3 de verrassingen van de avond. Jeugdtalent Sander Nooyens won met overtuiging van Luuk van Dongen en maakt hiermee duidelijk dat hij op zijn plaats is in deze groep. Mark Schraets maakte ook duidelijk dat zijn promotie uit groep 3 niet voor niets was geweest. Hij won knap van Adrie Gommers. Adrie Domen mocht het met wit opnemen tegen Willem de Kort. Willem was gedegradeerd uit groep 1 en moet zijn bekende overtuiging aan het bord nog terug vinden want hij verloor van Adrie. Kees van Erk nam het op tegen Jos van Ginneken en speelde een prima partij. Beide heren kwamen remise overeen net als René Roks en Jan van den Berg.

Jeugdtalent Willem van Oorschot nam ook alle twijfel weg over zijn promotie naar groep 3. Hij won knap van Herman Krijnen. Het andere jeugdtalent in deze groep, Robbe Nooyens, moest zijn meerdere erkennen in Arno van den Hoogen, die een prima partij speelde. Jan Vriends liet zien dat hij favoriet is voor het kampioenschap. Hij won van Ron Been in een uiterst spannende partij.

In groep 4 kwamen de twee degradanten uit groep 3 elkaar al meteen tegen op het bord. In de eerste wedstrijd nam Jan Bruens het op tegen jeugdlid Rick Mertens. Beide heren speelden een goede wedstrijd en kwamen remise overeen. Lia van Hooijdonk begon deze helft goed door te winnen van Jac Hereijgers. Ina Asselbergs nam het op tegen Bernadette Egeric. Een spannende wedstrijd voor beide dames waarin uiteindelijk Ina aan het langste eind trok. Jeugdlid Damien Verhaeren won knap van Kees Boogaard. Hans Breedveld won met overtuiging van Bernard van Oers, die zijn draai nog moet vinden.

De jeugdcompetitie had op zondag 22 januari zijn laatste ronde. De uitslagen hiervan worden pas volgende week bekend gemaakt. Zondag 29 januari is namelijk de diploma,- en prijsuitreiking van de eerste helft! Daarom nodigt SV De Raadsheer u van harte uit om de jeugdleden te komen feliciteren met hun diploma en de kampioenen te huldigen. De uitreiking begint om 10.45 uur in de bovenzaal van HCR De Roskam en zal tot ongeveer 11.30 uur duren.