Uitgebreid verslag halve finale beker: Jan Vriends – Leo Rietveld

Jan draait momenteel prima getuige zijn stand in groep B. ik besloot wel eens wat anders te spelen dan ik doorgaans doe:

Stelling na 8. Db3

Te zien is de openingsstructuur die bij de Grünfeld-verdediging  hoort. Zwart probeert daar het centrum te ondermijnen, mijn zijn loper op g7 en met de pionzet c7-c5. Wit hoopt ooit op een vrijpion (d-pion) en goed stukkenspel.

1. .. Pxc3 niet gedwongen 8. .. e6 kan eveneens prima gespeeld worden. 9. bxc3 Pc6 10. O-O . .. tja nu zat ik wat in dubio wat te spelen. Ik heb gekeken naar:
  2. 10. .. b6 11. dxc5 bxc5 welke pion is nu zwakker? De stelling bevalt me gewoon niet.
  3. 10. .. Le6 een pionoffer dat niet genoeg brengt na 11. Dxb7 Ld5 12. Da6 cxd4 13. cxd4 Tb8 14. La3
  4. 10. .. Pa5 (Fritz) 11. Da4 Ld7 12. Dd1 Tc8 met gelijk spel

Ik speelde echter 10. .. cxd4 11. cxd4 b6 12. Ld2 (ook La3 kan) dit verhindert Pa5    .. Lb7 13. Tfc1

Tja ik heb ernaar gekeken, speelde hem uiteindelijk niet, de zet die zwart hier kost wat kost moet spelen om niet in de verdrukking te geraken is 13. .. e5!? Ik speelde hem niet vanwege 14. d5 en dacht nu naar e7 te moeten met de pony, wit speelt dan e3-e4 en staat goed. Zwart kan toch 14. .. Pa5!? (Fritz) spelen, na 15. La5 volgt dan Ld5 16. Db5!? En nu niet bxa5 wegens Tcd1! (dikke + voor wit) maar 16. .. e4! Tussendoor en dan op a5 slaan met gelijk spel.

Ik speelde het passieve 13. .. e6 groot verschil is dat het wit volledig de vrije hand laat, hij kan alles doen wat ie wil en dat moet nou net niet, hij moet dingen doen die ie niet wil, daarmee komt iemand in een soort stress zeg maar en dan heb je hem waar je hem wilt hebben. Dat verzuim ik hier met alle gevolgen van dien.

1. Tab1 Tac8 15. a4 concreet plan > a5 pionnen structuur naar vaantjes en wellicht erger. zwart staat nu onder druk, die was er zeker niet na de zet 13. .. e5! Er moet een oplossing komen voor de dreiging a5 ik dacht dat heel subtiel te doen met 15. .. Pe7?! (De7!? 16. a5 Pxa5 17. Lxa5 bxa5 er is niets aan de hand! Het lijkt alsof de loper verloren gaat, maar er hangt dan een toren op c1. Wanneer wit eerst op c8 ruilt sla je met de loper terug, de stelling is gelijk). Ok, een plus nu voor wit, dat telt alleen als jan de juiste voortzetting vindt en dat doet hij.

1. Lb4 zet zwart verder onder druk. Hier luister ik nog steeds tevreden naar de vrolijke muziek aan de overkant van Het Wapen van Zundert, omdat de bierclub bier dronk daar waar we normaal speelden. We zaten in het café gedeelte met de muziek redelijk hard. Verder zaten er mensen er er werd luid besproken hoe duur alles wel niet was voor een student. Ook kreeg ik alle pluspunten van bepaalde mobieltjes en tabloids te horen. Gelukkig duurde dit niet lang, het werd namelijk nog veel erger en dan reken ik de plotse herrie uit Frans Smits zijn telefoon niet eens mee 😉 ik dacht alleen maar dat herrie in mijn voordeel zou zijn, alsof ik er beter tegen kon?! Ik kon er in ieder geval niet goed genoeg tegen, want ik kwam steeds beroerder te staan.

1. .. Lf6 het idee erachter als ik Tfe8 speel dan komt Lb5, m.a.w. niks beter. 17. La3 (Pe5!?) Wit wil zijn oude pan doorzetten met a5. Tja ik heb hier amper een goede zet L dus ik speel er met opzet één 17. .. Dd7 waar ik zelf twee goede antwoorden op zag, ik zadelde jan met een luxe probleem op, hij gaat nu ook een kwartier nadenken over de zetten Lb5 en Pe5, uiteindelijk speelde hij 18. Lb5

Stelling na 18. Lb5

1. .. Dd5 19. Dxd5 Lxd5 20. Pe5 (La6! Om het gevecht om de c-lijn te winnen) err dreigen vervelende dingen. 20. .. Tfd8 21. Pg4! Ik vermoed dat rond dit tijdstip de bierclub plots hierbinnen kwam vallen, met het voorspelde kabaal. Normaal helpt dat, maar jan was totaal niet uit balans te krijgen. Ik had daarvoor denk ik de hele bierclub op een rondje moeten trakteren op voorwaarde dat ze allemaal rond het bord kwamen staan om hun ding te doen, bier drinken, lawaai maken. 21. . .. Kg7 22. La6 alsnog en weer goed. Tja het is rood alarm voor zwart, er mag geen foute zet meer worden gedaan, maar de eerste de beste zet is mijn slechtste van de partij L
  2. . .. Le4 ik denk dat dit de enige zet is

Stelling na 22. .. Le4

Het beste voor zwart was: 22. .. Txc1 23. Tc1 Pg8 en wit staat beter

In het diagram kan wit gewonnen komen te staan na: 23. Lxc8 Lxb1 24. La6! En het doel is bereikt, de c-lijn en vooral het veld c7 komt vrij voor de invasie van de witte toren 24. .. La2 25. Pxf6 Kxf6 26. Tc7 het staat bijna +2, deze stelling is niet meer te verkloten. Het ging gelukkig voor mij anders.

1. Txc8 Txc8 24. Ta1 Tc3 25. Ld6 totaal geen paniek bij Jan, vraag me af welke mental coach hij heeft bezocht voor deze partij? De Rietveld-show werkt hij totaal niet aan mee (en zo hoort het zei de neutrale toeschouwer J
  2. .. Pc6 26. Lb5 h5 27. Pxf6 Kxf6 28. f3 Ld5 29. e4 Lb3 en nu wikkelt Jan af naar een niet meer te verliezen eindspel 30. Lxc6 Txc6 31. Ta3 Tc2+ ½-½ stukken in de doos en op weg naar de overkant met zijn allen omdat de bierclub zeer luidruchtig was geworden. Ergens in dat café hangt een poster met straffen die je te wachten staat bij elke vorm van verspilling van bier. Niet bepaald milde straffen kan ik stellen.

Ik kan alleen maar zeggen erg goed gespeeld Jan, tijdens de analyse heb ik hem al verteld dat ik in de laatste 2 jaar niet zo vanuit de opening ben opzij gezet.

Goed de rapid partij

Deze doe ik met alleen plaatjes om de ca. 5 zetten, ik heb ergens een oud boek van Tal, vol met partijen op deze manier weer gegeven. Wel een flinke geheugentraining 🙂 Jan komt hier terecht in mijn openingskennis van woeste stellingen.

Don Leo