Uit de Bode wk.33

Schaakvereniging de Raadsheer

Als na de vakantie iedereen lichamelijk en mentaal weer helemaal uitgerust is start de Raadsheer met een nieuw seizoen om die geestelijke conditie op peil te houden. Je zou schaken kunnen zien als hersengymnastiek in een leuke en gezellige omgeving. Onze vereniging is een mix van jong en oud, toppers en beginners en mannen en vrouwen. Gezelligheid staat bij ons hoog in het vaandel. Als je denkt, schaken lijkt me leuk maar is te moeilijk, dan bestaat er de mogelijkheid op alle niveaus les te krijgen.

Op de Donderdagavond wordt er competitie gespeeld in 4 groepen gerangschikt naar sterkte. Beginnende schakers (lees, ik  ken een beetje de regels) starten in groep 4. Afhankelijk van je spelresultaten kun je langzaam of snel promoveren naar een hogere groep. Wanneer je uiteindelijk de winnaar wordt van groep 1, kun je je de beste schaker van Zundert noemen. De nieuwe competitie start dit jaar op 6 September.

Op Zondag speelt de jeugd competitie in een vergelijkbaar systeem. Voorafgaand hieraan krijgen de pupillen eerst les. Tevens bestaat de mogelijkheid om op dinsdagavond schaakles te volgen. Ook hier wordt weer onderscheid gemaakt tussen beginnend en gevorderd.

Schaakvereniging de Raadsheer speelt ook in een externe competitie met verschillende teams op de Zaterdag thuis en uit. Je neemt het op met 8 man tegen een ander Brabants team van 8. Vergelijk het met voetbal. We hebben 4 teams, ons eerste team speelt in een vrij hoge klasse. Dit vindt ongeveer 7 keer per jaar plaats. Je kunt hier aan meedoen, het is natuurlijk geen verplichting.

Dat schaken bij de Raadsheer geen saaie sport is blijkt uit het grote aantal deelnemers. Relatief gezien voor een dorp zijn we een erg grote club waar voor de gezelligheid nog tal van andere activiteiten georganiseerd worden.

Snelschaaktoernooitjes , verrassingsdag voor de jeugd, simultaan door Sinterklaas, een kersttoernooi een jaarlijkse feestdag en natuurlijk is het op Donderdagavond na het schaken ook vaak een dolle boel in het café.

Is je interesse gewekt, zou je het willen leren, denk je er aan om eens mee te doen of wil je meer info? Kijk dan eens op onze website. Hier vindt je veel meer informatie en ook de nodige contactgegevens.

Natuurlijk kun je ook een kijkje komen nemen op de Donderdagavond, speellocatie is Café Zaal Het Wapen van Zundert.

Zondag 9 September is er van 10:00 tot 12:00 een open dag, noteer dit alvast in de agenda.

Willem de Kort