Mazzelkonten bij De Raadsheer.

Het komt in alle sporten voor: Zonder geluk wordt je geen kampioen. Je kunt het hele seizoen de beste zijn maar als je nooit geluk hebt dan nog is de kans aanwezig dat je geen kampioen wordt. “Een gestolen overwinning”, in de eredivisie voetbal hoor je het bijna wekelijks. “Lucky Ajax”, van dat imago komen ze ook nooit meer af. En hoeveel wedstrijden heef koploper PSV dit seizoen al niet gewonnen in de laatste vijf minuten?

Bij het schaken komt het ook nogal eens voor dat een speler tijdens de partij duidelijk de mindere is maar toch heel sneaky met de overwinning aan de haal gaat. Er liepen vorige week donderdag na afloop van de speelavond bij Het Wapen van Zundert een paar echte mazzelkonten rond. Rijsbergenaar Rene Roks spande wel de kroon. Hij mag dan wel mooi mede koploper zijn in groep 2 maar deze keer bakte hij er tegen de jeugdige Thijs van Opstal helemaal niets van. Van Opstal kwam heel goed te staan toen hij een loper tegen twee pionnen won. Thijs zette goed door en had de winst voor het grijpen. Maar om onverklaarbare reden liet hij zich van de wijs brengen toen Roks toch nog een paar dreigende zetten op het bord wist te toveren. Van Opstal raakte het spoor bijster en liet zich nog mat zetten ook. Sneu, maar de weg omhoog is voor de jeugd vaak stijl en glibberig.

Mede koploper Luuk van Dongen mocht ook niet klagen. Ook hij kwam tegen de prima spelende Jacques Kokshoorn een vol stuk achter, een paard, maar ook hij zocht en vond een weg naar de winst. Kokshoorn was er doodziek van. Van Dongen maakte de partij wel met een elegante slotcombinatie af, het mag gezegd worden. De derde mazzeltof in groep 2 heette Jan Vriends. Ron Been had er na zijn uitstekende remisepartij tegen Van Dongen, een week eerder, het volste vertrouwen in en ging er eens goed voor zitten. Hij wilde meer maar overspeelde zijn hand en gaf een vol stuk aan Jan Vriends cadeau. Vriends nam dit meevallertje dankbaar aan. Ex bondscoach Dick Advocaat zei het al eens: Een gestolen overwinning smaakt het lekkerste!

Adrie Domen liet in groep 1 zien hoe het wel moet. Tegen Jorrit Havermans moest hij een toren tegen een loper en twee pionnen geven. En dan is remise wel het maximale wat je er met je loper tegen die toren kunt uitpeuren. Havermans mag dan wel de voorzitter van De Raadsheer zijn maar daar had Domen voor eventjes geen boodschap aan. En dat hij goed in het eindspel is, dat wisten we van Domen. Hij speelde de partij nauwkeurig naar een remise.

Maar de opvallendste klapper viel in groep 3. Ina Asselbergs, ook al uit Rijsbergen, mag tot een(1) van de enthousiastste leden van De Raadsheer gerekend worden. Alleen, ze heeft een kleine makke, winnen is niet de sterkste kant van deze Iron Lady. Maar nu was het eindelijk weer eens prijs. Ze won nota bene van de op de 2e plaats staande Corrie Daamen. Dat maakt Ina’s overwinning alleen maar des te opmerkelijker. Leuke bijkomstigheid, ze is meteen van de onderste plaats af. Proficiat Ina.