De Raadsheer stapt over op een ander competitiesysteem.

De aftrap is genomen, het schaakseizoen 2019-2020 is vorige week met een druk bezochte jaarvergadering bij café Het Wapen van Zundert geopend. Bij De Raadsheer zijn het niet van die vergaderbeesten, nooit geweest eigenlijk. Laat de stukken op het bord maar spreken, is de mening. Maar de club telt om en nabij negentig jeugd- en seniorenleden en dat vraagt om degelijk en betrouwbaar bestuurswerk. Met enige regelmaat roept het hoofdbestuur de hele meute bij elkaar om verantwoording aan de leden af te leggen. En dat ging haar ook deze keer weer goed af.

De druk bezochte (jaar)vergadering was tot in de puntjes voorbereid en werd ondersteunt door enkele power point presentaties. En dan wordt het met ook nog eens vier laptops voor de neus een stuk makkelijk praten voor voorzitter Jorrit Havermans, penningmeester Mitchell Matthijssen, wedstrijdleider Niek Oostvogels en jeugdvoorzitter Inge Oostvogels. Tot zijn grote spijt moest secretaris Jos van Ginneken door onverwachte omstandigheden op het laatste moment verstek laten gaan. Havermans had ook nog eens vier! voorzittershamers tot zijn beschikking en dan laat je het wel uit je hoofd om kritische vragen te gaan stellen. Grapje natuurlijk, de leden bestookten het bestuur met vragen en op- en aanmerkingen over de financiën, de seizoenindeling, de contributie, over nieuwe initiatieven, het jeugbeleid enz. enz. Het grootste deel van de vergadering was gewijd aan de nieuwe opzet van de competitie. Die bestond altijd uit drie groepen van 12 a 13 personen en net als bij het eredivisie voetbal veranderden die groepen door promotie en degradatie elk seizoen van samenstelling. Maar altijd vertrokken er leden of er kwamen nieuwe bij. Dan sta je daar met je ranglijst die door elkaar geschud is en waar je niets meer mee kunt.

De wedstrijdleiding moest daarom vaak teveel schipperen en teveel van het reglement afwijken om tot drie correct ingedeelde groepen te komen. Daarom stelde het bestuur voor om terug te pakken naar het aloude wapen waar de club in haar beginjaren 1944 en 1945 gebruik van maakte: het “laddersysteem”! In dit systeem stijg je of daal je na iedere ronde op de ranglijst (de ladder). De indeling van de volgende ronde gebeurd op basis van de positie op de ranglijst. Het belangrijkste idee hierachter is dat je altijd tegen tegenstanders van gelijk niveau speelt en dat iemand tussentijds kan instromen. Ook hoef je bij het laddersysteem niet perse elke week te komen schaken. Je moet minstens tweederde van het maximaal te spelen partijen spelen om in de stand te worden opgenomen. En dat is meteen het addertje onder het gras. Het grote gevaar is dat leden wat vaker gaan wegblijven. Of dat opweegt tegen die vele voordelen die het laddersysteem heeft, zal de komende maanden moeten blijken.Maar na bijna zestig jaar in een groepensysteem te hebben gespeeld, mag je nu gerust spreken van een lichte aardverschuiving in de opzet van de competitie.

Maar eerst gaan we genieten van het bloemencorso. Pas na het corso gaan we weer schaken, dat is de ongeschreven wet bij De Raadsheer. Dus iedereen tot donderdagavond 5 september. Om half acht precies klinkt het startschot van De Raadsheer schaakcompetitie 2019-2020 bij Het Wapen van Zundert. Zorg dat je er bij bent!