Pijl wijst de weg!

Onderstaand bericht staat komende week in de bode!
——————————————————————————————————————-

Met drie externe teams voor komend jaar heeft SV de Raadsheer weer de nodige ijzers in het vuur voor succes. De achtmanschappen die het op maandelijkse zaterdagmiddagen opnemen tegen acht musketiers van een andere club uit de regio zijn voor veel spelers de wedstrijden om naar uit te kijken. Het teambelang staat voorop omdat de uitslagen op alle 8 borden bij elkaar opgeteld worden, dit geeft een extra dimensie aan het spel. Daarnaast zijn, in tegenstelling tot de interne competitie, de tegenstanders vantevoren vaak onbekenden, wat een goede partij-voorbereiding lastiger maakt.

Alsof dat nog niet spannend genoeg is, worden de wedstrijden ook nog eens onder de vlag van de Nederlandse Schaakbond gespeeld en tellen ze daarom ook mee voor die verdraaide ELO-rating waar iedere ervaren schaker een haat-liefde verhouding mee heeft. Gaat het goed? Dan stromen de ELO’s binnen en dat geeft dan toch net wat meer voldoening uit een partij!

Maar is de vorm er even niet, dan zie je dat ook weer in je rating terug, en meetbare achteruitgang is voor niemand natuurlijk leuk. Het behoeft geen verdere uitleg dat er tijdens de externe partijen met het mes op de keel wordt gespeeld en er zeker geen cadeautjes worden uitgedeeld.

Raadsheer 1 speelt als enige van de 3 teams 9 wedstrijden in een seizoen en begint daarom wat eerder dan de andere twee teams. Afgelopen weekend kwam voor het eerst sinds lange tijd De Vughtse Toren op bezoek. Een vereniging die in het verleden al eens met 8-0 onderuit ging tegen het eerste van de Zunderste Raadsheren. Een niet vaak geziene vernedering die dit keer geen enkel moment herhaald kon worden. In tegenstelling, de mannen uit Zundert wisten met hangen en wurgen de 4-4 uit het vuur te slepen.

Al vroeg in de partijen stond het op veel borden minder. Toeschouwer en voormalig kopman Sander Boogaard becommentarieerde al vroeg op de middag dat het er wel eens somber uit kon zien. Als eerste domino-steen viel Frans Smits.. Frans is alweer enkele jaren een van de puntenpakkers op de onderste borden en doet dat vaak in stijl. Nu verloor hij echter door een onvoorziene combinatie van zijn tegenstander, en dat is voor de Raadsheer vaak een slecht teken. Sterspeler Daan van Dongen en Jorrit Havermans  deelden in de malaise en kwamen er op de borden 1 en 2 niet aan te pas. Voor deze 3 heren geldt dat de eerste ELO-punten alweer verdampt zijn dit seizoen, en ze zullen aan de bak moeten om de vorm te gaan vinden voor 2 November, als de volgende wedstrijd op het programma staat.

Gelukkig zijn er dan altijd nog 5 mannen over die de meubelen kunnen redden. John van Dijk, vaak een rots in de branding voor Raadsheer 1, wist een goede remise te scoren, evenals de uit Strijbeek afkomstige Arnhemmer, Jeroen van Ginneken. Teamleider Niek Oostvogels wist als eerste een heel punt binnen te halen en bracht de Raadsheer daarmee weer op schoots afstand van de mannekes uit Vught. Daar moesten Mitchell Matthijssen en Richard Pijl dan wel beide een heldendaad voor verrichten door hun partijen te winnen. Voor Mitchell was dat door een prachtig offer in het middenspel inmiddels een kwestie van techniek geworden en een half uurtje na Niek schreef Mitchell de 3-4 op het bord.

Wat volgde op het bord van Richard Pijl was een ware thriller waarbij een eindstelling die erg veel weg had van een remise tóch op meesterlijke wijze door Richard werd gewonnen. Na een kansloze achterstand alsnog wegkomen met 4-4 is een enorme opluchting voor de mannen van Oostvogels. Er valt nog niet veel te zeggen over de ambities voor dit seizoen, maar 1 ding is nu al zeker… De Raadsheer kan aan de bak.

2 gedachten over “Pijl wijst de weg!