Komt het GSST definitief terug bij De Raadsheer?

Dertig (!) jaar geleden stond bij De Raadsheer een aantal jaren een zeer succesvol open internationaal schaaktoernooi op de agenda: Het GSST. De afkorting staat voor het ”Grensstreekschaaktoernooi”, niet te verwarren met de eeuwigdurende en never ending soapstory GTST. Hoewel, de meeste deelnemers kennen ook zo hun goede en slechte momenten tijdens een zwaar bezet schaaktoernooi.

Terug van weg geweest, dus, dat GSST. Het is dit jaar onderdeel geweest van de 75-jarige jubileumactiviteiten van De Raadsheer. En de algehele opinie na afloop van dit toernooi was eenduidig: Dit jaarlijks toernooi houden we er in! Het GSST werd vorige week zaterdag gehouden in de Katerstraat bij Het Wapen van Zundert. Ruim veertig schakers hadden zich ingeschreven, waarvan er 12 uit eigen gelederen kwamen. De rest kwam uit Noord-Brabant en ver daarbuiten. Er deed zelfs een Belgische grootmeester mee, de uit Georgië genaturaliseerde achtenveertig jarige Alexandre Dgebuadze. Ook de huidige Belgische kampioen, de 14! jarige en van Albanië afkomstige Daniel Dardha, had zich voor het GSST ingeschreven. Zij gaven het toernooi een internationaal karakter. Ook de Nederlandse topspeelster en Fide Meester Anna-Maja Kazarian gaf acte de présance. Het kon niet op met de toppers want ook de Nederlandse Fide Meester Stefan Colijn deed mee. Op papier was Dgebuadze met een ranking van 2469 punten de sterkste deelnemer. Gevolgd door Dardha (2424) en Stefan Colijn (2322). Kazarian’s ranking is 2143 punten. Ook niet misselijk, natuurlijk. Sander Boogaard was met een ranking van 2078 de hoogst gekwalificeerde deelnemer uit eigen kring. Gevolgd door Roland Daamen met 1980. Om je ergens aan vast te houden: de huidige wereldkampioen Magnus Carlsen heeft een ranking van 2876, de hoogste ooit. Carlsen deed overigens niet mee in Zundert! (Lees er hier bij: Smiley met knipoog).

In de B-groep deden de Duitser Florian Schicktanz en de talentvolle Waalse jongeling Filippos Raptis mee. Raadsheerlid Niek Oostvogels had ook graag mee gespeeld maar hij vertolkte al maanden de hoofdrol in de GSST-commissie die dit toernooi georganiseerd had. En op de toernooidag zelf wil je natuurlijk niets aan het toeval overlaten en er bovenop zitten. Niek werd bijgestaan door Jorrit Havermans en Inge Oostvogels. Zij namen de arbitrage op zich. Er werden 7 ronden gespeeld volgens het Zwitsers systeem. De bedenktijd was 15’ per persoon per partij met 5 seconden erbij per uitgevoerde zet.

Niet de op papier sterkste schaker Dgebuadze won het toernooi, hij werd tweede met 6 punten uit zeven wedstrijden, maar outsider Stefan Colijn uit Roosendaal werd met de meesterlijke score van 6,5 punten uit zeven wedstrijden afgetekend winnaar van de hoofdgroep. Kazarian werd met vier uit zeven op eerbiedwaardige afstand 3e. Dardha werd gedeeld vierde met vier uit zeven. Met evenveel punten werd een andere Roosendaler, Marc Naalden, vijfde. Naalden speelde een geweldig toernooi en mocht zich met deze prestatie “The best of the rest” noemen.

Roosendaal was trouwens met drie man opvallend sterk vertegenwoordigd in de top tien want Johan Goorden werd negende. Maar er was ook groot succes voor De Raadsheer. Mitchell Matthijssen won met 5,5 uit 7 de B-groep, bestaande uit spelers met een lagere ranking dan 1800. Luuk van Dongen werd met 5 uit 7 vierde.

Het zou goed zijn voor De Raadsheer en voor de Gemeente Zundert als een internationaal evenement als het GSST in 2020 weer georganiseerd kan worden. Zoals het er nu naar uitziet gaat dit ongetwijfeld gebeuren.

Een gedachte over “Komt het GSST definitief terug bij De Raadsheer?