Degradatiekansen gedaald tot 3%! (King 2 – Raadsheer 1)

Het verslag van de tweede wedstrijd van het eerste komt deze keer wat later omdat de speler die oorspronkelijk verantwoordelijk is voor de verslagen, deze wedstrijd afwezig was. Zijn vervanger – half zo knap / intelligent, creatief / sterk / etcetera – snapt dan nu ook de enorme druk die op Jeroen ligt. Naast jullie plezieren met interessante en komische verslagen dient hij normaal gesproken ook nog ‘even’ een partij te winnen. Hetgeen waar hij beide vaak in slaagt. Nu ik genoeg geslijmd heb, is het tijd voor wat ‘zinnings’ over de wedstrijden.

Deze wedstrijd speelden we tegen KiNG 2, die hun eerste thuiswedstrijd speelden in hun historie. Een feestelijke gelegenheid, die wij natuurlijk graag kwamen verpesten. Tegen 1 uur loop ik de schaakzaal binnen en zie daar een hele hoop goede schakers staan. Deze goede schakers kwamen de ‘jeugdige’ spelers van het Eerste regelmatig tegen op de Brabantse Kampioenschappen en streden ook regelmatig voor de prijzen mee. Aan de andere kant van de zaal stond een team met gemiddeld 400 rating punten minder, bibberend te wachten. Dit ‘mindere’ team wordt liefkozend de ‘submarine’ genoemd en is onder leiding van een ‘despoot’ en bleek onze tegenstander te zijn. Nou hebben wij als eerste team nog geen bijnaam, voel je vrij om er een te verzinnen, en staat onze teamcaptain bekend als een slechte darter / remise schuiver. Verschil moet er zijn. Het is tijd voor de partijen.

Als ik het me goed herinner, was Richard als eerste klaar. Op bord 7 speelde hij tegen Christ de Veth, geen onbekende natuurlijk bij ons. Het bleek Christ zijn verjaardag te zijn, iets wat normaal gevierd moet worden. Richard snapte dit en sloeg hem genadeloos snel van het bord af, zodat hij zijn verjaardag kon gaan vieren. (0-1).

Op bord 5 speelde Tycho tegen Toon Mentink. Er gebeurde in het begin veel dat ik niet begreep, maar Tycho kwam er beter uit. Kreeg een stelling om te dromen, en het bleek dat Tycho andere verslagen leest, want hij kon een mooie stikmat op het bord toveren. (0-2).

Vervolgens komen we bij Frans aan. Er zijn een aantal zekerheden in dit leven, een ervan is dat als Frans op 8 zit, hij wint. Voor de sier kreeg hij een tegenstander, maar iedere Raadsheer wist al dat dit een overwinning zou worden. Het zag er spannend uit, maar Frans had alles onder controle (denk ik), en won. (0-3).

Het werd vervolgens tijd voor een van de specialiteiten van het eerste. Een voorsprong weg geven. Dit gebeurde allereerst op bord 1. Daan speelde een karakteristieke wedstrijd en het leek lange tijd gelijk op te gaan. Andere zullen anders zeggen, maar die kunnen over het algemeen een stuk beter schaken. In het eindspel had Daan een toren + loper en zijn tegenstander Frans een dame. Deze dame bleek sterker te zijn waardoor het 1-3 werd. De eer was gered voor KiNG.

Vervolgens op bord 3 kwam John steeds meer in de penarie te staan. Hij vocht lang en sterk, maar moest uiteindelijk het onderspit delven: 2-3. Het zal toch niet waar zijn, dat het helemaal weggegeven gaat worden?

Op bord 6 zat Jorrit, eindelijk op het bord waar hij hoorde. Zijn tegenstander speelde c4. Het standaarddevies is dan om meteen remise aan te bieden en maar bier te gaan drinken, dan heb je tenminste nog een leuke middag. Jorrit was niet voor een remise naar de mooiste stad van Brabant gekomen. Ze vochten aardig en op het einde bleek dat ze of allebei hetzelfde eindspel boek hadden, want het eindspel werd een dode remise. 2.5-3.5.

Op bord 2 zat deze maal Niek. Deze verre neef van Anish Giri deed waar hij goed in is, remise spelen. 3-4.

Op bord 4 mocht ondergetekende het zelf maar afmaken. Het werd een partij waar in het begin niemand snapte wat er moest gebeuren (lees: na 9 zetten zaten we allebei onder de 40 minuten). Dat ondergetekende een wereldpartij speelde bleek wel na +- 25 zetten waarna Frits een stelling van +19 aangaf. De tegenstander was een aardige gastheer en gaf dit voordeel in een paar zetten weg. Omdat hij zo vriendelijk was heb ik hem gespaard door een mat in 5 niet te spelen. Uiteindelijk werd het een remise waardoor de overwinning binnen was 3.5-4.5

Een simulatiestudie heeft aangetoond dat we 3% kans op degraderen hebben, 19% kans hebben om te promoveren, en uiteindelijk 7% kans hebben om kampioen te worden. Niet dat we iets met deze cijfers kunnen, maar ze zijn wel leuk.