SV de Raadsheer Schaaknieuws

Bekervirus waart door De Raadsheer

Wat is de bekercompetitie toch een heerlijke competitie om aan mee te doen. Begrijp me goed, de wekelijkse clubcompetitie is en blijft hoofdzaak bij de schakers maar in zo’n bekercompetitie gaat het er toch allemaal net even wat anders aan toe. Het is ook een welkome afwisseling op het vaste weekstramien van de clubcompetitie. Daarin tref je tegenstanders die je nog beter kent dan je broekzak terwijl voor de beker vaak minder bekende tegenstanders je pad kruisen. Mannen als Lars Vermeiren, eigen kweek, Goossen Keijl en Mark Smolders zijn goeie schakers maar spelen niet vaak omdat ze te weinig tijd hebben. En dan kom je ze een(1) keer per maand tegen als er voor de beker geschaakt wordt. “Verandering van spijs, doet eten”, zegt het gezegde. Vorige week donderdag stond de 2e bekerronde op het programma. De speelzaal bij Het Wapen van Zundert was met 36 schakers en schaaksters, 18 partijen, heel goed gevuld. Er stonden hele interessante clashes op het programma.

In de bovenste regionen werd reikhalzend uitgekeken naar L. Rietveld versus H. van der Linden(uitslag 0-1), D. van Dongen tegen R. Pijl(1-0) en A. van Opdorp tegen N. Oostvogels(0-1). J. Goorden tegen J. Havermans was ook zo’n potje wat vooraf alle kanten op zou kunnen gaan. (0-1). Achteraf zei Goorden dat “hij overklast” was, wat Havermans als een dik compliment opvatte. Van Opdorp had een off day zoals je die zelden meemaakt. Na slechts 8!!! zetten was het al gebeurd met Oppie en konden de schaakstukken weer terug in het doosje. Een “miniatuurtje” heet dat in schaakjargon. Niek Oostvogels maalde daar niet om. Een punt is punt, moet hij gedacht hebben. New kid Jan de Kort beklimt dit seizoen met twee treden tegelijk de schaakladder. Ineens gaat het snel met Jan, iets of iemand moet hem getriggerd hebben! Z’n liefje misschien? Het zou zo maar kunnen. Anyway, De Kort won met een heerlijke matcombinatie van de verbouwereerde Ron Been en zit na twee ronden in een groepje van vijf wat nog geen puntverlies heeft. Behalve Jan de Kort zijn dat Hans van der Linden, Daan van Dongen, Tygo Elst en Lars Vermeiren. “We meet again op 21 november”, dan staat de 3e ronde van de bekercompetitie op het programma.

Veel rust was de schakers niet gegund want 36 uur later moest er alweer voor de zaterdagse bondscompetitie gespeeld worden. Alle drie de teams (achttallen) moesten uit. Raadsheer 1, R1, toog naar Tilburg en boekte tegen King een nipte maar daarom o zo heerlijke en puike zege van 4,5-3,5. R2 ging de andere kant op, westwaarts, naar het sfeervolle Bergen op Zoom. Op de 5,5-2,5 overwinning was niets af te dingen. R2 was gewoon sterker in de breedte en dat was te merken. Jammer dat R3 in Roosendaal tegen De Pion net iets tekort kwam om de zegetocht van De Raadsheer door het Brabantse compleet te maken. Ze verloren met 4,5 -3,5. Maar niet getreurd, R3, met zo’n kleine nederlaag tegen een club als De Pion kun je de toekomst met vertrouwen tegemoet zien!