Normaal gesproken bericht ik niet op onze website over iets dat besproken wordt op het niveau van de Nederlandse Schaakbond (KNSB). Dit nieuwsbericht op de site van de KNSB zou ik echter iedereen willen meegeven:

De achtergrond voor de mensen die niet alle wijzigingen hebben meegekregen.
Zoals de meesten zullen weten,  wordt de externe (zaterdag) competitie sinds 2 jaar onder de vlag van de KNSB gespeeld. Destijds is dit ontstaan uit een noodoproep vanuit andere regionale bonden dat de aantallen in de competitie hard terug liepen en er iets moest gebeuren om het tij te keren in bijna heel Nederland. In Noord Brabant liep de schaakcompetitie ook iets terug, maar niet met de alarmerende aantallen die in de rest van het land gezien werden.

Er is destijds, onder voorwaarden, ingestemd door de Noord Brabantse Schaakbond met een pilot voor 2 jaar waarbij de oude NBSB competitie kwam te vervallen en de KNSB de competitie op zaterdag invoerde voor alle niveau’s (op zaterdag spelen was zeker boven de rivieren voor veel regionale bonden nieuw – er werd doorgaans doordeweek gespeeld).

Wat hebben wij hier praktisch van gemerkt de afgelopen 2 jaar?
Vooral dat we 1 a 2 zaterdagen per seizoen bij verenigingen spelen die we in het verleden niet zagen. Leiden, Axel en Arnhem zijn zo maar eens wat plaatsen die ineens op de kalender staan. Zolang je ze thuis krijgt, is er niets aan de hand. De tegenstander komt wat vermoeider aan dan normaal, maar een bak koffie van ons Nancy lost dat wel weer op.

Spelen we uit, dan is de reistijd dus langer geworden dan we gewend waren en sommige spelers vinden dat niet prettig.  Afgelopen Augustus is dit ook in de districtsvergadering naar de NBSB gecommuniceerd, niet alleen vanuit de Raadsheer, maar ook vanuit andere verenigingen.

Waarom nu dit nieuwsbericht?
Er is recent gestemd over het doorzetten van de nieuwe opzet. Omdat de aanpak op landelijk niveau goed lijkt te werken (het totaal aantal spelers is voor het eerst sinds jaren weer gestegen), zijn de meeste bonden positief. Enige bond die tegen het doorzetten stemde was, u raadt het al, de NBSB.

We moeten denk ik realistisch zijn. Terug gaan naar de situatie zoals die was, is nu definitief van de baan en dat is voor het schaken in Nederland eigenlijk vooral goed nieuws. Het hogere belang weegt dan wat mij betreft ook op tegen de paar verre uitwedstrijden die we in een seizoen hebben. Maar waar ik in ieder geval heel blij mee ben om te lezen, is dat dankzij de tegenstem van de NBSB er wel is gesproken over de langere reisafstanden die we  als Brabantse clubs ervaren. Het doet me dan ook goed om het volgende te lezen:

“Vanaf volgend jaar zal de reisafstand een grotere rol spelen bij de indeling van de klassen en poules, beloofde het KNSB-bestuur. Het Bondsbureau gaat onderzoeken hoe dat het beste kan gebeuren.”

Laten we hopen dat de KNSB dit ook echt in de praktijk kan brengen en laten we ze ook de tijd geven om tot een goede oplossing te komen. Ik kan niet inschatten of het uberhaupt mogelijk is om alle verre uitwedstrijden van de kalender te krijgen, maar vanzelfsprekend spelen we liefst zo vaak mogelijk tegen verenigingen in de regio.

De tijd zal het leren. Morgen gaan we er in ieder geval weer tegen aan, ditmaal lekker thuis in ons Wapen van Zundert!

groet,
Jorrit

2 gedachten over “Externe Competitie definitief onder de vlag van de KNSB (en wat ik daar van vind).