Schaakcompetitie in een volle zaal.

Tafeltjes tekort, wat kun je je als schaakvereniging nog meer wensen dan tafeltjes tekort op de clubavond. De zaal van Het Wapen van Zundert zat vorige week donderdag vol toen de 4e ronde van de bekercompetitie gespeeld moest worden.

Er stonden 20 partijen op de rol en als je de schakers royaal de ruimte wil geven om hun partijen ongestoord te kunnen spelen dan vreet dat wel vierkante meters.  En dan waren er nog best wat afmeldingen bij wedstrijdleider Niek Oostvogels binnen gekomen anders hadden behalve Jan Bruens en Cindy Struijs nog meer mensen op zoek gemoeten naar een stekkie. Jan heeft wel voor hetere vuren gestaan en hij liet zich niet uit zijn concentratie halen door dit akkefietje. Hij tikte de jonge Cindy, zo ervaren als hij is, als een wijze man van het bord af.

De tijd is al vele jaren voorbij dat alleen mannen het schaakbeeld bepaalden. Behalve Cindy waren er maar liefst negen andere vrouwelijke schakers aanwezig. En De Raadsheer streeft naar nog meer om het vrouwenschaak in de Gemeente Zundert populair te maken. Ze speelden vorige week met wisselend succes. Bij Lia van Hooijdonk zit er wat zand in het motortje, het begint te pruttelen. Een week eerder had ze op een haar na promotie naar groep 2 gemist en nu verloor ze van Pascal Roos.

Hans van der Linden gaat na vier ronden en met vier punten in deze bekercompetitie alleen op kop. Makkelijk ging het niet maar hij schudde de revelatie van dit seizoen, Lars Vermeiren, van zich af. En evenals vorig jaar zit Daan van Dongen hem met 3,5 punt weer op de hielen. Daan had een paar dagen eerder in het PSV stadion in Eindhoven een heerlijke overwinning behaald op IM (Internationaal Meester), schaakverslaggever en schaakboekenschrijver Hans Bohm. Dus Daan liep over van zelfvertrouwen. Zelfs de sterk spelende Goossen Keijl kon de Daanse Flow niet doorbreken.

Een sterk groepje schakers heeft drie punten uit vier wedstijden en doen nog volop mee voor de ereplaatsen. Drie ronden voor het einde is er nog niets beslist. Vader en zoon De Kort, Willem en Jan, Lars Vermeiren, Niek Oostvogels, Jacques Kokshoorn en Tycho Elst zitten met dit groepje op het vinkentouw.

Deze week, donderdag, begint bij Het Wapen de 2e cyclus van de “grote” competitie. In de tussenstand bezet ook hier Hans van der Linden de eerste plaats. “Herbstmeister” Van der Linden hoeft in deze competitie niets te vrezen van Daan van Dongen, die doet hier niet aan mee, maar zal de komende vier maanden de meeste tegenstand gaan ondervinden van Niek Oostvogels.