Weer noodgedwongen stop van de schaakcompetitie.

Vol goede moed werd begin september begonnen aan het schaakseizoen 2020-2021. Al zes maanden lang had corona de boel op zijn kop gezet maar nu kon De Raadsheer weer lekker gaan schaken. De rivm-maatregelen konden in de grote speelzaal van Het Wapen van Zundert in de Katerstraat makkelijk nageleefd worden dus niets stond een mooi schaakseizoen nog in de weg.

Nou ja, niets. Het is inmiddels begin oktober en we zijn nog maar krap vier speelronden onderweg of corona slaat weer in alle hevigheid toe. De horeca moet al om 22.00 uur haar deuren sluiten en als je weet dat de bedenktijd van een schaakpartij maximaal twee uur per persoon is en daarom best eens vier uur kan duren, kon wedstrijdleider Niek Oostvogels een normaal verloop van de competitie niet meer garanderen. Het aanvangstijdstip vervroegen van 19.30 uur naar 18.00 uur was geen optie omdat veel deelnemers het niet redden om zo vroeg al aanwezig te zijn. Oostvogels had het al druk met die extra coronamaatregelen, en het ging hem goed af om alles in goede banen te leiden, maar nu moet hij de komende drie weken toch passen. Hij heeft tot zijn grote spijt de competitie net als in maart weer stil moeten leggen. Hij kon gewoon geen kant op. Door de toename van de besmettingen neemt tegelijkertijd de angst toe dat de maatregelen over een paar weken niet versoepeld zullen worden en dat ook dit schaakseizoen roemloos ten onder zal gaan aan het coronageweld.

Geschaakt werd er vorige week donderdag in Het Wapen van Zundert toch noch wel, hoor. Vrijblijvend en vriendschappelijk, welteverstaan, en met verkorte bedenktijd van 1 uur p.p.p.p.(per persoon per partij). Achttien leden meldden zich om aan deze versnelde schaakavond deel te nemen. En eerlijk is eerlijk, ondanks de domper van het tijdelijk stilleggen van de competitie is het toch nog best en spannende en gezellige schaakavond geworden.

Uitslagen van de vriendschappelijke schaakavond met ingekorte bedenktijd:

Rene Roks-Niek Oostvogels 0-1.

Luuk van Dongen-Jos van Ginneken 1-0.

Adrie Domen-Jorrit Havermans 0-1.

Jan Vriends-Mark Schraets 0,5-0,5.

Rick Mertens-Pascal Roos 0-1.

Herman Krijnen-Ron Been 0,5-0,5.

William Gommers-Lia van Hooijdonk 1-0.

Lars van Opstal-Marijn ten Velde 1-0.

Corrie Daamen-Mia van Baarsen 1-0.