De Raadsheer begint opvallend goed aan de bondscompetitie

Niet alleen wordt er bij De Raadsheer alweer een tijd in clubverband geschaakt maar ook de externe bondscompetitie draait na een gedwongen pauze van anderhalf jaar inmiddels weer op volle toeren. Maar van een gebrek aan wedstrijdritme is in de uitslagen niets te merken. Integendeel, de maar liefst vijf! teams die in de bondscompetitie spelen, hebben zonder uitzondering allemaal een hele goeie aftrap gemaakt in de “externe”, zoals dat in het jargon heet.

Bij het 1e, de hoofdmacht van De Raadsheer, mogen  we zelfs gerust spreken van een blits start. Vergeleken met 2019, in 2020 viel er niks te beleven, hebben er een paar wijzigingen in de samenstelling van het achttal  plaats gevonden. O.a. het vertrek van Daan van Dongen weegt zwaar. Maar de terugkeer van Sander Boogaard maakt dit verlies meer dan goed. Met een ranking van 2144! punten is hij de absolute topspeler van het team wat naast playing captain Niek Oostvogels (1943 punten) verder bestaat uit vader en zoon, John (1831) en Tycho (1906), van Dijk, Mitchell Matthijssen ( 1763), Jorrit Havermans (1843), Richard Pijl (1804), Frans Smits (1889) en Jeroen van Ginneken (1850). Het achttal speelt in de 4e klasse en moest al in september de 1e ronde spelen. Dat is inderdaad weer eventjes geleden maar die uitoverwinning van 3,5-4,5 tegen Oisterwijk was wel een hele lekkere om de competitie mee te beginnen. Het opgedane zelfvertrouwen werd op 9 oktober nog wat opgeschroefd toen in eigen huis (Het Wapen van Zundert in de Katerstraat) D4 uit Oosterhout met nog ruimere cijfers werd geklopt: 5,5- 2,5. Met deze twee overwinningen op zak kan met een bak zelfvertrouwen reikhalzend uitgekeken worden naar de 3e ronde op 6 november a.s.: uit naar De Giessen en Linge in Sliedrecht.

De andere teams spelen een ronde minder en begonnen daarom een maand later, ook op 9 oktober, aan hun zoektocht naar roem en glorie. De acht van Raadsheer 2 komen uit in de 6e klasse en willen niets liever dan naar de 5e om zo aansluiting met het eerste team te krijgen. De acht van ploegbaas Jan Vriends waren gebrand en gefocust, de bezoekers uit Bergen op Zoom werden met 4,5-3,5 verslagen. Weliswaar de kleinst mogelijke overwinning maar de twee punten waren binnen. And that’s what count.

Raadsheer 3 speelt in een competitie waarin met teams van vier i.p.v. acht spelers gespeeld wordt. Dat is een mooie oplossing voor een club die net geen drie achttallen op de been kan brengen. Zo hoef je niemand teleur te stellen omdat ze niet aan de bondscompetitie mee kunnen doen. Ook heeft een club zo de mogelijkheid om nieuwkomers en de aanstormende jeugd ervaring op te laten doen. De Raadsheer gooide vier jonge kerels voor de leeuwen tegen De Drie Torens uit Tilburg. Dat de club al jaren beschikt over een succesvolle jeugdopleiding werd ook nu weer onderstreept. Tycho Elst, Jan de Kort, Rick Mertens en Lars van Opstal wonnen afgetekend met 3-1.

Ik blijf het zeggen, het geldt voor elke sport: Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst! Over de andere twee teams, die in de avondcompetitie uitkomen, hebben we het een andere keer. Die wonnen trouwens ook. Dus blijf lezen.