Schakers doen het ook met carnaval

Mondkapjes zijn zό 2021, breng ze maar naar het coronamuseum. En ook de anderhalve meter afstand is verleden tijd.

Zomaar ineens is Corona helemaal passé. Althans, de strenge maatregelen  dan toch. Om 22.00 uur naar huis? Mooi niet, Corona, ik blijf lekker zitten in het café en pak er nog ééntje. Knuffelen? Waarom niet. Shake hands? Ja hoor, mag weer. Hossen? Vooral doen, het is carnaval, Corona kan de pot op. De speelzaal van De Raadsheer bij “Het Wapen van Zundert “ was voor het feest van zotheid, spot en uitbundigheid omgetoverd tot een feestzaal met kleurrijke versierselen, slingers en ballonnen.

De schakers moesten zich daarom nog meer dan gebruikelijk focussen op het bord met de 64 velden en zich niet laten verlijden om in polonaise de vloer op te gaan. Een harde knal van een ballon die klapte verstoorde nog wel even de concentratie maar toen iedereen van de schrik bekomen was, bogen de spelers zich weer diep over de borden.

En we hebben zowaar weer een nieuwkomer. Zijn naam is Bram van den Ouwelant. “Een kind van De Raadsheer” want Bram heeft lang geleden bij de jeugdopleiding van de club het schaken geleerd. Daarna verdween hij uit beeld maar is nu als volwassen vent op het nest terug gekeerd. Lang leve de jeugdopleiding. En Bram is een voorbeeldige leerling geweest want in zijn allereerste partij voor het “echie” versloeg hij in groep 3 Lia van Hooijdonk. Of het niets kost. En met Lia ga je tegenwoordig niet meer zomaar even kuieren. Knap gespeeld, Bram. Fijn dat je er weer bij bent.

Koploper Ron Been kreeg een volle rechtse op de kaak. Hij verloor onverwachts van Lars van Opstal. De strijd om de koppositie is hiermee weer voor geopend verklaard. Jan van den Berg en Jan Vriends melden zich na hun overwinning op resp. Mark Schraets en Pascal Roos boven in groep 2. Vriends schuurde al langer tegen de top aan maar Van den Berg was een tijdje uit beeld. Die pruttelde wat onopvallend onder de middenmoot mee maar komt nu op stoom en kan gezien zijn respectabele staat van dienst nog best voor een promotieplek  gaan. Adel verplicht, Jan.

Maar koploper Jorrit Havermans, hij staat ruim bovenaan, wordt daar niet zenuwachtig van. Die weet dat hij de sterkste is. Hij liet ook nu geen steekje vallen en won van Adrie Gommers. Rick Mertens maakt het trio achtervolgers op Havermans compleet. Maar Mertens speelt niet zo vaak, die zit met zijn neus diep in de studieboeken. En dat gaat natuurlijk voor, zo simpel is het.

Maar dan schudt je als mens en als schaker op zo’n mooie schaakavond meewarig je hoofd als je hoort dat Rusland buurland Oekraïne is binnen gevallen. Rusland en Oekraïne, misschien wel de twee landen die de beste schakers ter wereld hebben voort gebracht.  Zet Aljechin, Botwinnik en Kasparov liever tegen Bronstein,  Ivanchuk en Toekmakov en veel mooier kan het achter het schaakbord niet worden. Schaken is een strijd van twee legers die oog in oog tegen elkaar staan, oorlog op een schaakbord. Was het maar bij een spelletje gebleven.

Uitslagen groep 1: Richard Pijl- Hans van der Linden 0,5- 0,5. Adrie van Opdorp- Niek Oostvogels  0-1. Luuk van Dongen- Willem de Kort 1-0. René Roks- Jos van Ginneken 0-1. Thijs van Opstal- Johan Goorden 0-1.

Groep 2: Jorrit Havermans- Adrie Gommers 1-0. Jan Vriends- Pascal Roos 1-0. Mark Schraets- Jan van den Berg 0-1. Herman Krijnen- Kees van Erk 1-0.

Groep 3: Lars van Opstal- Ron Been 1-0. Dennis Roelands- Marijn ten Velde 0,5- 0,5. Mark Smolders- Ilona Struijs 1-0. Bram van den Ouwelant- Lia van Hooijdonk 1-0. Ina Asselbergs- Corrie Daamen 0-1.