Schaker William Gommers pakt meteen al een prijs

Onder voorzitterschap van Jos van Ginneken is vorige week tijdens de openingsvergadering in Het Wapen van Zundert het schaakseizoen ’23-’24 officieel van start gegaan. En als je maar één keer per jaar een vergadering houdt dan kan het niet anders of de agenda zit mudjevol. Zo ook weer deze keer. Maar eerst werd een minuut stilte in acht genomen om de 66-jarige en op 4 juli onverwacht overleden Erik Roks te gedenken. Zijn In Memoriam is te lezen op de website van de club: www.sv-deraadsheer.nl

Het bestuur wordt nu gevormd door voorzitter Jos van Ginneken, jeugdvoorzitter Inge Oostvogels, wedstrijdleider en manusje van alles Niek Oostvogels, penningmeester Mia van Baarsen en jeugdsecretaris Lars van Opstal. Door de snelle groei van de jeugdafdeling zal Lars zich hoofdzakelijk hiervoor gaan inzetten. Het gaat goed met de Raadsheer, ook financieel is de club gezond, en op alle denkbare schaakfronten zal de club zich het komende seizoen willen manifesteren.

Aan de interne clubcompetitie gaan 39 deelnemers meedoen, verdeeld over drie groepen. De aftrap van de eerste speelronde is traditioneel op donderdag na bloemencorso. Ook aan externe bondscompetities geen gebrek. Er worden drie teams ingeschreven voor de zaterdagcompetitie, één meer dan vorig seizoen, twee teams voor de avondcompetitie en twee teams voor de bekercompetitie. Van deze laatste is De Raadsheer zelfs titelverdediger.

Naast de belangrijke clubcompetitie wordt er één keer per maand nog een groots opgezet Open Toernooi georganiseerd. Een (ludieke) naam moet er nog voor verzonnen worden. Er werd al wel wat geroepen, “Geblunder in Zundert”, maar of hem dat gaat worden?! Erik Roks werd al meteen gemist want hij was er wis en waarachtig met een hilarische reactie overheen gegaan. Een interessante prijzenpot zal hopelijk veel schakers uit West-Brabant naar dit open toernooi lokken.

Op 14 oktober staat het ééndaagse GrensStreekSchaakToernooi (GSST) op de agenda. Dit toernooi heeft zelfs een internationaal karakter en vooral dit toernooi moet het hebben van een prijzenpot die de moeite waard is om de reis naar Zundert te maken.

Richard Pijl moest afscheid nemen van de titel “Clubman van het Jaar”. De Nederlandse Belg heeft hem met verve gedragen en had zijn ogen en oren tijdens het vorige seizoen goed de kost gegeven om een juiste opvolger te vinden. William Gommers uit Ossendrecht was aangenaam verrast toen Richard de wisseltrofee aan hem overhandigde. En met de woorden: “Een man met de juiste clubinstelling. Ondanks dat Ossendrecht niet naast Zundert ligt, is William er altijd. Opvallend zelfs. Weer of geen weer, William komt. En elke keer met een dosis enthousiasme waar iedereen een voorbeeld aan kan nemen. Hij is ook niet beroerd om vanuit Ossendrecht het halve land door te rijden als de Raadsheer hem ergens nodig heeft”. Een terechte keus, Richard. Hartelijk gefeliciteerd, William.