De Raadsheer nam afscheid van steunpilaar Jac Hereijgers

Na het plotselinge overlijden, in juli, van Erik Roks is schaakclub de Raadsheer weer hard getroffen door het onverwachte heengaan van één van haar trouwe leden. Jac Hereijgers is na een kort ziekbed van slechts enkele weken op 13 september overleden.

We kennen Jac natuurlijk als uitbater van HCR De Roskam. Voordat De Roskam verkocht werd, was De Raadsheer er maar liefst vijftig jaar kind aan huis. Daarvan was Jac voor het overgrote deel de eigenaar en niets was hem te gek om de schaakclub in de watten te leggen. Jac had een zwak voor de vereniging en had er alles voor over om de club tot bloei te brengen. Mede door zijn niet aflatende financiële en materiële steun groeide de Raadsheer van slechts 20 leden in de jaren zeventig en tachtig uit naar een volwassen vereniging van ruim veertig seniorenleden en evenzoveel jeugdleden in de jaren negentig en in het eerste decennium van deze eeuw.

Jac haalde veel internationale topschakers naar Zundert om er een simultaan te komen geven. Van Jan Timman tot Vlastimil Hort, Jac sponsorde zonder morren de vraagprijs van deze niet goedkope schakers. Ofschoon hij er nauwelijks de tijd voor had, deed hij ook bijna elk jaar mee aan de clubcompetitie. Alleen maar voor de kwantiteit want ofschoon hij af en toe zelfs zingend achter het schaakbord zat, het moest en zou altijd gezellig zijn van Jac, was zijn schaaktalent niet om over naar huis te schrijven. Maar wat deert het. En als hij dan eens een keertje een partij won dan werd dat tot in de kleine uurtjes gevierd.

Maar een gullere steunpilaar en groter clubman als Jac Hereijgers is nauwelijks te vinden.

Een gedachte over “De Raadsheer nam afscheid van steunpilaar Jac Hereijgers