Van Dael wint GSST.

Vorige week zaterdag vond de 7e editie plaats van het door De Raadsheer georganiseerde Grensstreekschaaktoernooi (GSST) In de jaren negentig van de de vorige eeuw groeide dit toernooi uit tot een begrip in schakend Nederland en België en deed het zijn naam (grensstreek) alle eer aan.

Na corona werd dit toernooi vorig jaar weer nieuw leven ingeblazen en zaterdagmorgen meldden zich veertig Nederlandse en Belgische schakers bij Het Wapen van Zundert. Ook de winnaar van vorig jaar, de Georgische Belgische grootmeester Alexander Dgebuadze, kwam zijn titel in de A-groep verdedigen. Daarin deden de tien sterkste deelnemers mee. Die hadden allemaal een rating van boven de 1800 achter hun naam staan.

Als je onder die grens zat dan werd je in de B-groep ingedeeld. Dat waren er bijna dertig. Na zeven ronden, en een heerlijke sportieve en spannende schaakdag later, was het niet grootmeester Dgebuadze maar de in bloedvorm verkerende Limburgse schaakmeester Siem van Dael die de hoofdprijs naar zich toetrok. Van Dael was met zijn rating van 2295 op papier de mindere van Dgebuadze (2435) maar zo zie je maar weer dat de praktijk vaak weerbarstiger is. Van Dael won niet alleen hun onderlinge duel maar, sterker nog, hij won zelfs alle zeven wedstrijden.

Kind van de Raadsheer Frank Verkooijen (2098) werd met vijf punten uit zeven wedstrijden keurig derde. Erg goed, hoor. Hij verloor alleen van de twee die boven hem eindigden. Zundertenaar, en Raadsheerlid, Jorrit Havermans, die regelmatig schaakadvies krijgt van winnaar Van Dael, leverde een puike prestatie door 2,5 uit zeven te scoren. Jammer was wel dat een andere zeer sterke speler van De Raadsheer, Niek Oostvogels uit Wernhout (ranking 1944) niet mee kon doen. Hij was de organisator en aanjager van dit toernooi en moest deze dag ook als wedstrijdleider optreden.

In de B-groep, ranking onder de 1800, deden 28 deelnemers mee, waaronder 9 leden van de Raadsheer. Voorzitter Jos van Ginneken hield de clubeer zo hoog mogelijk en werd met 4,5 uit 7 netjes achtste. Maar opvallender was de hoge plaats van Victor Boekestein. Nog nauwelijks opgeknapt van een stevige griep won hij vier van de zeven partijen en werd daarmee keurig elfde. Ivan Ponomarev deed hetzelfde wat Van Dael ook deed: alle zeven partijen winnen. Hij won daarmee afgetekend de B-groep want de nummer twee, Jesüs Jara, haalde 5,5 punten. Robert Huizer en Luuk Meulmeester werden derde met 5 uit zeven.

GSST, een heerlijk toernooi wat een vaste plaats op de agenda dik verdiend.