Schaakvereniging De Raadsheer

De darters gooiden hun pijlen, de schakers speelden hun stukken, de bierbrouwers namen een slok van een lokaal biertje en de wielrenners kwamen na hun toertocht even napraten. Ja, het was vorige week donderdag druk in Het Wapen van Zundert. Allemaal mooie sportverenigingen die hun thuishaven bij Het Wapen hebben. En allemaal zitten ze tussen hoop en vrees of dat ook in 2025 nog zo zal zijn. Want Nancy stopt er vanwege gezondheidsklachten op 1 januari als uitbater mee en wie haar gaat opvolgen is nog niet bekend. Het zou een zware tegenslag voor deze verenigingen zijn als na nieuwjaar het slot op de deur gaat. Na bloemencorso zal er waarschijnlijk meer duidelijkheid komen.

Maar zover is het nog niet en ondertussen is de competitie van De Raadsheer al wel aan de laatste maanden van het seizoen bezig. Een prima schaakseizoen tot nu toe. Met veel deelnemers, hoge opkomst en harde maar sportieve, faire strijd. En ook met nieuwe namen. Schakers die dit seizoen doorgebroken zijn of een grote stap in hun ontwikkeling hebben gemaakt. Thijs van Opstal, het stond hier al eerder, is in korte tijd in groep 1 een geduchte tegenstander voor iedereen geworden. Thijs staat prachtig vierde in de hoofdgroep, pal achter Luuk van Dongen die ook al aan zo’n goed seizoen bezig is. Bram van den Ouwelant is een promovendus in groep 1. Vaak zakken die een half jaar later weer naar beneden omdat het niveau tussen de ere- en eerste divisie voor hen te groot is. Maar Bram kan tussen de grote jongens weleens een blijvertje worden. Zeker is dat nog lang niet maar dat hij met de week beter gaat schaken, is wel duidelijk.

In groep 2 zijn het Glenn Jacobs en Roel van Bezouw waar steeds meer rekening mee moet worden gehouden. Jacobs is een taaie rakker, een doorbijter, type Herman Krijnen. Hij heeft een scoringspercentage van 70%. Dat is op dit moment niet genoeg om naar groep 1 te promoveren maar hij gaat kort komen, let maar op. Van Bezouw, zijn scoringspercentage is 50%, is door coach Jan Vriends voor het eerst geselecteerd in Raadsheer 2. En zo’n uitnodiging krijg je niet zomaar. Roel maakt zaterdag zijn debuut in de externe bondscompetitie, thuis tegen Bergen op Zoom 2. Er wordt dan geschaakt onder het motto: “Het Wapen van Zundert moet open blijven”!