Baronie 2 – Raadsheer 2

Zoals altijd ben ik vol lof en erg complimenteus over onze teamcaptain . Om niet al te slijmerig over te komen in mijn verslagen heb ik deze keer ook eens wat minders over hem te zeggen. Het vervoer richting Breda had hij zoals gewoonlijk weer prima geregeld, maar…. 1 ding viel mij op. Hij zou mij ophalen rond om 10 over 12.   Rond om 10 over 12 is bij mij hetzelfde als ongeveer 12,3 gram zout, plus/minus 17,2 graden, zo om en nabij 1400,2 kilometer. Het is gewoon rond om 12 Jan en niet rond om 10 over 12. Nou veel meer heb ik niet te zeggen , oh ja we hebben verloren met 5.5-2.5.

Wat daar aan vooraf ging was een match in een bejaardentehuis. Niet zo maar een, maar een bejaardenhuis van stand met een ingewikkelde draaideur entree, ongevraagde slagroom bij de koffie en zeer beleefd en geduldig personeel, een verveelde receptioniste, een ware biljartzaal en een mooie fontein. Hier zou de strijd geleverd worden tegen een van de sterkste teams uit onze poule.  De Baronie 2 goed voor een totale rating van 14436 gedeeld door 8 komt op een gemiddelde rating van 1804. Wij komen op een totale rating van 13139 gedeeld door 8 is gemiddeld 1642.  Hierbij moet je wel meerekenen dat de ratingscurve van Mitch ver achterblijft op zijn werkelijke stijgende rating. Dus er is wat hoop.

Ik ben in het tweede geplaatst om de verslagen te verzorgen, vandaar dit verslag. Als ik dit niet doe speel ik weer lager.  Stiekem probeer ik natuurlijk lekker mee te schaken, met vandaag als gevolg dat ik weinig van mijn medespelers gevolgd heb. Jan onze team tractor speelde op bord 8 een taaie partij. Het initiatief lag bij zijn tegenstander en Jan wist alles net te pareren. Uiteindelijk werd in een gelijk eindspel remise overeengekomen.  Met de aanval die Jan over zich heen kreeg, in mijn ogen een verdienstelijke uitslag.

Jos op bord 7 delfde onverdiend het onderspit. Verloor in een zeer gunstige stelling een kwaliteit door een foutje. Zelfs daarna bood hij nog sterke tegenstand. Stel je de situatie voor. Jos zijn witte pion op de 7e rij ondersteund door een toren vergezeld door 2 paarden konden de stelling niet kraken.

Ikzelf op bord 6 tegen Karoly Kapitany, wie kent hem niet. Ik ken Karoly natuurlijk van vroeger toen ik bij de Baronie speelde en weet dat hij een zeer listige en gevaarlijke speler is. Ooit van hem gewonnen met een aangenomen dame gambiet, waarna hij zei dat het aannemen niet goed is………. Ik had me al wat voorbereid op een d4 pion opening, het Budapest gambiet. Dit kwam er niet van. Na een verwisseling van zetten kwam er toch weer een dame gambiet welke ik ook weer aannam (ondanks dat dit niet goed was).  Karoly had me zwaar onder druk.  Ik had een grote ontwikkeling achterstand en achteraf in de analyse had hij nog beter zetten kunnen doen.  Karoly moet nooit gaan pokeren want zijn lichaamstaal verraad zijn spel. Ik herkende het van andere partijen, als hij een zet gedaan heeft waar hij over twijfelt pakt hij een stuk en gaat daarmee in zijn vingers zitten draaien. Dat was voor mij het moment om toe te slaan, ik trok mijn dame weg uit de zwaar aangevallen stelling en viel zijn ongedekte loper aan en tevens een ongedekte pion welke ik met schaak kon nemen.  De meest voor de hand liggende zet deed hij gelukkig ook. Hij speelde de toren vooruit om de loper te dekken, en kon daarna die toren ook inzetten voor zijn aanval. Ik sloeg de pion met schaak en hij pareerde schaak met een paardzet. Toen kwam lichaamstaal nr 2, hij ging achterover hangen wreef flink over zijn hoofd en keek naar links en rechts. Ook dit herkende ik en wist dat er wat te halen was. Ik sloopte zijn stelling en niet veel later ging hij zuchtend ten onder.

Adrie van Opdorp op 5 moest zijn meerdere erkennen in Peter Severeijnen, goeie pot maar Peter ex clubkampioen is een zwaargewicht.

Hans Bogaert op 4 was vrij snel klaar, ik heb er weinig tot niets van gezien. Sorry Hans en gecondoleerd met de 0.

Jan van den Berg op 3 had een aanval van Jan van Roestel onderschat. Jan vd Berg vond hele mooie velden voor zijn paard, nadeel was dat een jager zijn paard daar neerschoot en met een niet te stoppen aanval zijn naamgenoot een 0 gaf.

Erik op bord 2 had de plaatselijke bibliotheek gevonden in het fossielencomplex en kwam daardoor in hevige tijdnood. Met alle heftigheid die zich vaak in een tijdnoodfase voordoet wist hij met nog 4 seconden op de klok de 40ste zet te halen. Hij had het perfect berekent, en wist ondanks een matdreiging in tijdnood de partij naar zijn hand te zetten. In de verlengde tijd schoof hij de verbouwereerde tegenstander van het bord, Bravo.

Mitchell moest tegen Edwin Lessmann, niet zo maar de eerste de beste. Zijn schaaktalent heeft het niveau van zijn humor, en hij heeft heel veel humor. Ik had Mitch wat info gegeven in de voorbereidingen tegen Edwin. En weliswaar werd het een goed voorbereide theoretische partij. In de analyse heeft Mitch goed gewonnen de officiele partij net niet.

Voor de liefhebbers Mitch zijn spektakel

PartijMitchell

Zoals gezegd 5,5-2,5 en er had iets meer ingezeten, maar we zijn niet weggevaagd. Baronie 2 behoort tot de toppers laten we dat niet vergeten. Handhaven in de eerste klasse is een zeer reële doelstelling.

Kortsnoi

2 gedachten over “Baronie 2 – Raadsheer 2

1. Jammer maar we hebben naar vermogen gepresteerd en de overwinning van Erik op mijn oud clubgenoot Jasper Willeboordse doet mij deugd. Waarschijnlijk heb ik Erik dinsdagavond zo getergd, dat hij niet te houden was. De andere anderhalve bordpunt afkomstig van onze nieuwe teamleden belooft veel goeds voor de rest van de competitie. We gaan het redden in die eerste klasse!!!