SV De Raadsheer Schaaknieuws

Tiener Thijs van Opstal wint van jeugdvoorzitter Inge Oostvogels.

Dat een gedegen jeugdbeleid bij elke vereniging op de agenda zou moeten staan, zal niemand ontkennen. Om het in de praktijk ook uit te voeren is een ander verhaal. “Zoveel werk, er is geen beginnen aan” en “Het zal mijn tijd wel duren”, hoor je de senioren bij de meeste clubs altijd zeuren. Bij schaakvereniging De Raadsheer staat het jeugdbeleid al bijna vijfentwintig! jaar hoog op de agenda.

Wernhouter Kees van Erk heeft in de tachtiger en negentig jaren het fundament gelegd voor wat nu een(1) van de meest succesvolle jeugdafdelingen van West-Brabant is. De “Zundertse Schaakschool” heeft al veel talenten voort gebracht die inmiddels in hoge divisies van de Nederlandse Schaakbond spelen. En ook nu meldt zich weer een nieuwe lichting aan het front. Luuk van Dongen voert de hongerige roedel tieners aan. Hij staat na vier wedstrijden zelfs op de 1e plaats in groep 1, de hoofdgroep. In zijn kielzog volgen Rick Mertens, Thijs van Opstal, Jan de Kort en Lars van Opstal.

Bij de familie Van Opstal zal het vrijdagmorgen een jolige boel aan het ontbijt geweest zijn want Lars won donderdagavond bij Het Wapen van Zundert in de Katerstraat in groep 3 van Rene Verheijen en, wat is schaken toch een prachtige sport, zijn broer Thijs schoof in groep 2 zijn jeugdvoorzitter en lesgever Inge Oostvogels van het bord af. Hoe mooi wil je het hebben in de competitie? Koploper Oostvogels werd op de ranglijst ook nog eens voorbij gestreefd door Thijs. Zij zal met gemengde gevoelens terugkijken naar deze enerverende schaakavond. Thijs staat nu samen met Mertens gedeeld eerste in groep 2 met de veelzeggende score van 3,5 punt uit vier wedstijden. Rick won trouwens van Jan Vriends.

Luuk van Dongen liet ook deze week weer van zich spreken. Alweer verbaasde de dekselse Van Dongen vriend en vijand. Hij is een meester in het leggen van rookgordijnen, stond er een paar weken geleden in deze krant, en die benaming komt aardig in de buurt van de werkelijkheid. Nu mocht Adrie van Opdorp het proberen maar ook hij wist zich geen raad met de speelstijl van Luuk. Vier uit vier, scoringspercentage 100%, koploper in groep 1, Van Dongen hakt er dit seizoen op het bord met de 64 velden lekker op los. In groep 3, de groep des doods, heeft zich een kopgroep van vier gevormd. Alle vier hebben ze drie punten uit vier wedstrijden.

De twee tieners Lars van Opstal en Jan de Kort hebben gezelschap gekregen van topknokker en doorbijter Herman Krijnen en van de mentaal sterke Lia van Hooijdonk. Krijnen won van de favoriet Corrie Daamen, ze kon niet op tegen deenorme vechtersmentaliteit van Krijnen. Maar kan dit het seizoen van Lia van Hooijdonk worden!? Ik zou er niet versteld van staan. Ze kruipt en sluipt onopvallend door de linies heen en met haar winnersmentaliteit staat ze waar ze het liefst staat: bovenaan!!!