GPS draait op volle toeren bij De Raadsheer.

Vorige week zaterdag werd De Raadsheer op pad gestuurd. Alle drie de teams (achttallen) die meedoen aan de externe bondscompetitie speelden “uit”. Nog niet zo lang geleden werd er dan tegen clubs in de regio Breda gespeeld. Toen kon je bij wijze van spreken nog met de fiets naar de wedstrijd. Maar de Nederlandse Schaakbond heeft de regio’s op de schop gegooid en dat heeft tot gevolg dat er eerst behoorlijk wat kilometers gemaakt moeten worden voordat het spelletje kan beginnen. Tja, zie zo’n dag maar eens klimaat neutraal te houden als de bond je naar Waalwijk, Son en Breugel en Leiden stuurt! Hoeveel bomen moet je in hemelsnaam daar voor planten!

Leiden, zeg je? Ja, Leiden. Zou de jeugd dat tegenwoordig op school nog leren: Het Beleg van Leiden? Anders nu wel: Het Beleg van Leiden vond plaats van 1573 tot 1574. Dat was op het begin van de tachtigjarige oorlog (1568-1648). Hertog Alva, de bruut, wilde de stad uithongeren om ze zo tot overgave te dwingen. Anyway, ik dwaal teveel af, Raadsheer 3 was de pineut, want zij moesten er naar toe. En dan dank je Onze Lieve Heer toch op je blote knieën dat een of andere slimmerik GPS heeft uitgevonden( Global Positioning System). Maar een oorlog werd het deze keer niet, daar in Leiden. Het derde verloor afgetekend met 6,5-1,5 van Philidor. Want zo heet de club daarginder, vernoemd naar de Franse grootmeester Francois Philidor( 1726-1795). De Belgische Raadsheer Mark Schraets, uit Meerle, redde de eer. Hij was de enige die won. Een aparte vermelding verdient ook Adrie Domen, bijnaam De Dominator, hij speelde een puike remise tegen een op papier veel sterkere tegenstander die op de ranking bijna 1800 elo-punten heeft. De Dominator zelf moet het met een paar honderd elo’s, geen euries, die heeft hij genoeg, minder zien te stellen.

Het eerste had niet te klagen over de reisafstand. Raadsheer’s trots reisde af naar Waalwijk( Brabants Wolluk) en dit stadje in de Langstraat is zelfs voor Zundertenaren op de dag van vandaag niet meer echt het einde van de wereld. Maar ze kwamen wel van een koude kermis thuis. Vooraf werd gedacht dat een overwinning haalbaar was maar dat bleek ijdele hoop. Er werd nipt verloren met 4,5-3,5. Oeps! Uitglijdertje, Raadsheer 1?

Raadsheer 2 zette de GPS richting Son en Breugel. Nou, dat hebben we geweten. Er werd ons daar duidelijk ingepeperd dat het Breugel was en dat Son, wat de Breugelenaren betreft, de pot op kan. Om je een beeld te geven: vergelijk het tussen Zundert en Rijsbergen. Raadsheer 2 speelde 4-4 en heeft zich, om het netjes uit te drukken, laten piepelen. Natuurlijk hadden ze moeten winnen, de zeven mannen en een(1) vrouw hadden simpelweg meer kwaliteit. Van een uitslag van 5-3, of 6-2, ten gunste van De Raadsheer, had vooraf niemand raar op gekeken. Maar het kwam er niet van. Twee onnodige nederlagen van Zundertse kant en de tussenstand was ineens 4-2 in het voordeel van Breugel. Dat was even slikken. Winnen zat er niet meer in, een 4-4 was het maximaal haalbare. Die remise werd makkelijk gehaald. Rene Roks en Inge Oostvogels speelden hun tegenstanders van de mat af. Maar deze puntendeling was kenmerkend voor het stroef verlopen competitieweekend van De Raadsheer. Twee nederlagen, een(1) remise, daar wordt je niet echt vrolijk van. Op zaterdagmiddag 14 december spelen onze drie teams de volgende ronde thuis bij Het Wapen van Zundert in de Katerstraat. Tijd om de tanden te laten zien. De schaakclubs van Rucphen, Oosterhout en Helmond komen dan op bezoek. Het wordt een schaakmiddag om niet te vergeten. Dus als je ook maar een beetje van schaken houdt: kom kijken! Be there!