De Raadsheer schaakt op alle fronten mee.

Zonder verwaand te doen, mag gerust gezegd worden dat De Raadsheer de schaaksport in de Gemeente Zundert en omgeving op de kaart heeft gezet. Al tientallen jaren heeft de club tussen de tachtig en negentig leden. Zo’n veertig ervan vallen op dit moment onder de al decennia lang bloeiende jeugdafdeling. De rest speelt in verscheidene in- en externe seniorencompetities. De Raadsheer biedt haar leden een gevarieerd schaakpakket aan. De wekelijkse clubcompetitie op de donderdagavond bij Het Wapen van Zundert in de Katerstraat is veruit het populairst. Maar ook de competitie die een(1) keer per maand volgens het Zwitsers systeem gespeeld wordt, spreekt veel schakers aan. En de club doet met zes teams mee aan verschillende externe competities van de KNSB (Koninklijke Nederlandse schaakbond). Dus De Raadsheer zwerft nogal eens door Nederland, zowel met de jeugd als met de senioren. De echte fanatiekelingen, en die heeft De Raadsheer nogal wat, schaken zelfs ook nog bij andere clubs. Vorige week donderdag was het weer zo’n heerlijk schaakavondje.

De zaal van Het Wapen zat niet alleen vol met Raadsheren en Raadsvrouwen maar sv De Rode Lopers uit Oosterhout en BSV uit Bergen op Zoom waren er ook. Zij moesten het opnemen tegen het avondteam en het bekerteam van De Raadsheer. Het viertal van kopman Hans van der Linden won met 3-1 van BSV en bekert dus verder in dit knock-out systeem. Hans zelf dreef met fantastische zetten en combinaties zijn tegenstander tot wanhoop. Daan van Dongen wilde niet onderdoen en leefde zich ook lekker uit. En met de twee remises erbij van Tycho van Dijk en Niek Oostvogels was de zege binnen: 3-1. Het Avondteam A deed er nog een schepje bovenop en won afgetekend met 4-0 van De Rode Lopers. John van Dijk, Luuk van Dongen, Richard Pijl en Jan Vriends stuurden de andere vier met rode wangen terug naar Oosterhout. Natuurlijk werd er ook gespeeld in de interne clubcompetitie. In groep 1 speelde Rene Roks een zeer moeizame partij tegen Johan Goorden en het zag er naar uit dat hij ging verliezen. Maar Goorden deed laat op de avond wat hij dit seizoen wel meer doet: een blunder maken! De vermoeidheid sloeg weer toe en dan doe je de gekste dingen op het bord. Roks bood vervolgens remise aan, Johan nam het dankbaar aan. Maar je kon aan de teleurstelling op zijn gezicht zien dat hij wel eens leukere clubavonden heeft gehad. Ook Jan van den Berg en Willem de Kort deelden het punt. Hans van der Linden leidt soeverein in groep 1. Niek Oostvogels staat tweede maar kan Hans (nog) niet echt bedreigen. Onderaan bungelt een groepje van een man of vijf/zes. Wie daar infebruari het loodje van gaat leggen, is nog lang niet uitgemaakt.

In groep 2 blijft Thijs van Opstal verrassen. Deze keer speelde hij remise tegen routinier Andre van de Laar. En dat mag je van zo’n jeugdig talent gerust een prima resultaat noemen. Thijs blijft alleen aan kop staan maar zag Inge Oostvogels ietsie pietsie dichterbij komen. Zij won van de zwaar tegen sputterende Kees van Erk.

In groep 3 zit ook al zo’n teenager die er geen gras over laat groeien. Jan de kort blijft daar verbazen. Deze keer was hij te sterk voor Ina Asselbergs. Herman Krijnen speelde niet maar blijft desondanks Jan op de hielen zitten. Mark Smolders schaakte zichzelf ook op de kaart. Hij doet nog maar een paar weken mee met de competitie, bij De Raadsheer kunnen nieuwkomers ingestroomd worden, en behaalde tegen Lard van Opstal zijn eerste overwinning. Hup Mark go go go! Maar de vrouw van de avond, niet de man, was toch Lia van Hooijdonk. Zij won knap van Rene Verheijen. Lia klimt door deze overwinning naar de 3e plaats in groep 3. Kan ze nog hogerop? Het zou zo maar kunnen!