Bij De Raadsheer worden met streng protocol de meeste schaakactiviteiten weer opgestart.

Na een gedwongen zomerslaap van zes maanden gaan ze bij De Raadsheer weer doen wat ze zo leuk vinden: schaken. Eerst werd er vorige week donderdag bij Het Wapen van Zundert nog een ledenvergadering gehouden. Toen Nederland in maart op slot ging, moest ook bij De Raadsheer het licht uit. Helemaal stil viel de club niet want DROL werd in het leven geroepen. DROL staat voor “De Raadsheer On Line”. Het on line schaken werd zo’n succes dat DROL in het seizoen 2020-2021 een vaste plaats op de kalender heeft verworven. Eens per maand kunnen de leden het komende seizoen vrijblijvend deelnemen aan de eerste online competitie.

De fysieke schaakcompetitie gaat donderdag van start. Een paar leden vertrokken maar nieuw is teenager Tycho Elst. Hij start in groep 3 die met 14 deelnemers de grootste is. Groep 2 telt 11 schakers en groep 1 zit daar met 12 deelnemers net boven. Omdat de competitie in maart zo abrupt moest stoppen, zijn er geen promovendi of degradanten. De samenstelling van de 3 groepen is dus in grote lijnen hetzelfde als op het begin van de lockdown. Ook de bekercompetitie blijft zijn plaats op de kalender behouden. Eens per maand wordt er een ronde gespeeld met een totaal van zeven speelronden. Deze bekercompetitie wint snel aan populariteit en is na twee seizoenen niet meer uit het schema weg te denken. Ook niet-leden kunnen hier aan deelnemen. De Raadsheer zet als vanouds ook weer vol in op de externe competities van de landelijke schaakbond(KNSB). Er wordt met drie teams deelgenomen aan de “externe” die eenmaal per maand op zaterdag wordt gespeeld. Er zijn twee teams ingeschreven voor de avondcompetitie van de KNSB. Een viertal doet ook weer mee met de landelijke bekercompetitie. Een grote domper zijn de schaaktoernooien waarvan De Raadsheer er elk seizoen vijf organiseert. Het snelschaaktoernooi is daarvan wel het meest prestigieuze. De coronamaatregelen zeggen dat je per keer tegen niet meer dan een(1) tegenstander mag schaken. Tja, dan ben je over een toernooi snel uitgepraat.

Conform deze beperkingen heeft De Raadsheer het PVS opgesteld: het Protocol Verantwoord Schaken. Het PVS is gebaseerd op dat van de Koninklijke Nederlandse Schaakbond met een aanvulling van het protocol van NOC-NSF. Veiligheid voor de leden is het belangrijkste criterium en De Raadsheer hoopt door al die coronamaatregelen het virus buiten de club te houden. Het zal even wennen zijn maar weer lekker een partijtje schaken is ook veel waard.

Ondanks deze donkere tijden was er ook wat leuks te melden. Ron Been kreeg, weliswaar op een afstand van ruim twee meter, een grote bos bloemen overhandigd omdat hij 25 jaar lid is. De anders zo spraakzame Ron viel bijna stil maar hij benadrukte dat het een feest is om deel uit te maken van zo’n gezellige club als De Raadsheer. Mooie woorden, Ron, iedereen schoot vol.

Willem de Kort benoemde Bernadette Egeric, Detje voor insiders, als zijn opvolger als “Clubvrouw van het jaar”. Hij benadrukte haar enthousiasme voor de schaaksport, haar vrolijkheid, humor en opportunisme en haar niet aflatende inzet om de bekendheid van De Raadsheer te vergroten. Willem bleef wel met de opgeknapte wisselbeker in zijn handen staan. Door corona vond Bernadette het toch verstandiger om deze goed bezochte ledenvergadering aan zich voor bij te laten gaan. Dat maakt haar alleen maar tot een nog grotere winnaar.