Jan Vriends koploper in bekercompetitie De Raadsheer.

Na vijf van de zeven speelronden heeft Jan Vriends uit Wernhout de concurrenten allemaal op achterstand gezet. Of het genoeg is om dit seizoen bekerwinnaar te worden is nog lang niet zeker maar hij heeft wel een klein gaatje weten te slaan op zijn achtervolgers. Vriends heeft 4,5 punt uit vijf wedstrijden (vier gewonnen, één remise). Zijn naaste belagers, de verrassend sterk acterende Ron Been en subtopper Mitchell Matthijssen, hijgen hem met vier punten in de nek.

De favorieten, Hans van der Linden en Niek Oostvogels, laten het nog even afweten. Zij staan een vol punt achter op Vriends . Maar toch zijn ze nog niet helemaal uit beeld. Luuk van Dongen eigenlijk al wel. Hij staat zelfs anderhalf punt achter en met nog maar twee ronden te gaan, is dat zelfs voor een dag- en nachtschaker als Van Dongen een onoverbrugbare achterstand. Jorrit Havermans en Richard Pijl werden door de bookmakers ook bovenin verwacht maar die hebben in de sneeuwbuien van het voorbije weekend moeizaam naar hun wederopstanding gezocht.

Maar er zijn ook lichtpuntjes te melden. De achttienjarige Marijn ten Velde verloor vorige week donderdag in een rechtstreeks gevecht met Vriends weliswaar de slag om de koppositie maar hij is wel de ontdekking van dit seizoen. Ten Velde studeert in Eindhoven Applied Mathematics (Toegepaste Wiskunde), drinkt daarom bewust geen alcohol omdat elk slokje beetje bij beetje je brein aantast, en heeft pas ruim een jaar geleden de schaaksport ontdekt. Al snel bleek dat de nobele denksport bij hem in de vingers zit. Hij pakt het allemaal zo razend snel op dat hij bij de Raadsheer nu al voor iedereen een geduchte tegenstander is. “Het is een uitdaging om de ontelbare schaakpatronen tijdens een partij te structureren”. Zo ongeveer verwoordde hij het. Zijn kunstzinnige inslag is groot. Eigenlijk wilde hij kunstenaar worden maar nu is zijn vurigste wens om behalve wiskundige ook schrijver te worden. Ten Velde is druk bezig aan zijn eerste boek. Een fantasy verhaal wat hij over een paar jaar hoopt uit te geven. Hij schrijft het boek in het Engels, ook dat nog. De Raadsheer heeft er een creatieve alleskunner bijgekregen, zo schijnt. Die Marijn moeten we achter het schaakbord zien te houden.

Uitslagen 5e ronde bekercompetitie: Jan Vriends- Marijn ten Velde 1-0. Adrie van Opdorp- Johan Goorden 0,5- 0,5. Herman Krijnen- Ron Been 0-1. Kees van Erk- Niek Oostvogels 0-1. Jan van den Berg- René Roks 0,5- 0,5. Adrie Domen- Bram van den Ouwelant 1-0. Mark Smolders- Dennis Roelands 0-1. René Verheijen- Adrie Gommers 0-1. Jorrit Havermans- Willem de Kort 1-0. William Gommers- Ina Asselbergs 1-0. Goossen Keijl- Richard Pijl 0-1. Sigrid Jansen- Lars van Opstal 0-1. Lia van Hooijdonk- Mia van Baarsen 0-1. Tygo Elst- Jelmer de Jong 1-0. André Jansen- Corrie Daamen 0-1.