Schaakseizoen bijna voorbij

Als aanstaande donderdag bij Het Wapen van Zundert de laatste ronde van de bekercompetitie wordt gespeeld, zit het schaakseizoen van De Raadsheer er helemaal op. Maar in de belangrijke interne clubcompetitie zijn vorige week al de laatste wedstrijden gespeeld. Jammer dat het nu voor een paar maanden stil ligt? Ach, de ene schaker is de andere niet. Er zitten er tussen die je voor een partijtje schaak  ’s nachts nog wakker kunt schudden maar een paar maanden geen kopzorgen hebben over de stelling waar je in hemelsnaam nu weer in verzeild bent geraakt, spreekt anderen ook wel aan. De winnaars en verliezers van het seizoen 2021-2022 zijn dus bekent.

Bredanaar Hans van der Linden is met overmacht weer kampioen van groep 1 geworden. Hij mag zich voor een jaar “Algemeen Clubkampioen van De Raadsheer” noemen. Hij was al een paar weken niet meer te pakken door nummer 2, Niek Oostvogels, en dat zal de reden zijn dat Hans in zijn laatste partij tegen Willem de Kort een beetje ongeïnspireerd achter het bord verscheen en daardoor ook een vol stuk weg blunderde. De Kort wist niet wat hem overkwam en greep dit buitenkansje aan om de partij te winnen en zich daarmee te verzekeren van weer een jaar in de hoofdgroep. De Kort is een koele, nuchtere kerel uit Wernhout maar nu balde hij toch even de vuisten van blijdschap. En een opgetogen “Yes” ondersteunde nog eens extra zijn opluchting. Johan Goorden beëindigt zijn uitstekende seizoen op de derde plaats. Thijs van Opstal en René Roks hebben het één seizoen mogen proberen in groep 1 maar ze zakken weer even snel terug naar groep 2. Vooral voor de jonge Van Opstal geldt: Uithuilen en opnieuw beginnen.

Dat Jorrit Havermans van 2 naar 1 zou promoveren, was geen verrassing. Hij behoort tot de sterkere spelers van de club en zal volgend seizoen zeker gaan meespelen om de podiumplaatsen. Jan Vriends uit Wernhout zal zich vorige week donderdag voor een momentje intens gelukkig gevoeld hebben. Omdat Jan van den Berg kansloos van coming man Marijn ten Velde verloor, promoveerde Vriends, zelfs zonder zelf te spelen, naar groep 1. Hij heeft er een paar jaar keihard voor gevochten om bij de elite te horen en nu wordt zijn droom bewaarheid. En wie gunt het hem niet. Wat kan sport toch mooi zijn. Mark Schraets en Herman Krijnen degraderen naar groep 3. Krijnen is het wel gewend om tussen groep 2 en 3 te jojoën, die knokt zich weer wel een keer terug omhoog, maar Schraets had er zwaar de pee in. Hij stak de schuld van zijn slechte spel op corona, onregelmatig seizoen, onverwachte omstandigheden en domme pech.

In groep 3 spelen zoveel mensen, maar liefst 19, dat er drie konden promoveren. Marijn ten Velde verraste iedereen door als nieuwkomer met gemak kampioen te worden. Alle ogen zijn volgend seizoen op hem gericht hoe hij in groep 2 gaat presteren. Ik sta er niet van te kijken dat hij in één streep doorgaat naar groep 1.  Wat goed is komt snel, Ten Velde is daar een sprekend voorbeeld van. Tygo Elst promoveert ook naar 2 en dat is hartstikke goed. Zulke gedreven schakers duwen de club in de juiste richting. En Ron Been heeft het toch maar mooi gepresteerd om ook te promoveren. Lange tijd voerde hij de ranglijst aan, zakte toen akelig diep weg maar wist de laatste weken toch weer een paar cruciale partijen op rij te winnen. Maar vrolijke flierefluiter Been speelt gedreven genoeg om ook in groep 2 zijn mannetje te kunnen staan. De verliezers van dit seizoen zijn misschien de winnaars van het volgende. En met respect zegt De Raadsheer tegen alle promovendi: Proficiat.