Onverwachte wending in bekercompetitie

Een week eerder was de clubcompetitie al afgesloten maar nu is na zeven speelronden in de bekercompetitie vorige week bij het Wapen van Zundert toch echt een einde gekomen aan het schaakseizoen 2021-2022. Voor sommigen een opluchting omdat ze in september hopen beter voor de dag te komen dan wat ze de voorbije negen maanden gepresteerd hebben en voor een ander een kleine domper omdat ze zo lekker in de winningmood zaten. De bekercompetitie had alles in zich. Winnaars die vooraf niet hadden durven dromen om nog op het podium te komen en verliezers die buiten de ereplaatsen vielen of er op een haartje na net naast pakten.

Voor aanvang van de zevende en laatste speelronde zag het er bovenaan zo uit:  Mitchell Matthijssen 5 punten, Johan Goorden 4,5,  Jan Vriends 4,5, Marijn ten Velde 4,5 en Luuk van Dongen 4. Van Dongen was teveel afhankelijk van wat zijn naaste concurrenten zouden doen maar deed wel wat hij sowieso zelf moest doen, gewoon winnen,  om nog een sprankje hoop te mogen koesteren. Hij won van Adrie Domen. Marijn ten Velde blijft iedereen maar verbazen. Het is net of het hem niet uit maakt tegen wie hij moet spelen. Deze keer won hij van de gelouterde André van de Laar. Maar Jan Vriends deed er nog een schepje bovenop. Een week eerder was hij in de clubcompetitie al gepromoveerd naar groep 1 en nu sloeg hij een dubbelslag door van de veel sterker geachte Niek Oostvogels te winnen.

Het kwam aan op het onderlinge duel tussen de nummers één en twee, Mitchell Matthijssen en Johan Goorden.  Matthijssen moest winnen om ongedeeld eerste te worden en om zeker te zijn van een podiumplaats moest Goorden dat eigenlijk ook. Het lukte geen van beiden. De partij eindigde in remise. Matthijssen krabde zich eens achter de oren omdat hij nu geen alleen- maar gedeeld winnaar van de beker werd en Goorden sloeg zijn handen voor zijn ogen omdat hij door deze puntendeling zelfs niet op het podium terecht kwam. Er deden dit seizoen 44 spelers mee aan de bekercompetitie.

Eindstand na zeven ronden: 1: Marijn ten Velde, Jan Vriends, Mitchell Matthijssen 5,5 pnt.  Plaats 4 en 5: Johan Goorden en Luuk van Dongen 5 pnt. Plaats 6 en 7: Hans van der Linden en Niek Oostvogels 4,5 pnt. Plaats 8 t/m 15 met 4 pnt: André van de Laar, Jan van den Berg, Ron Been, Adrie Domen, Jos van Ginneken, Richard Pijl, William Gommers en Kees van Erk.

Hier staat de volledige eindstand van de bekercompetitie