Jos van Ginneken nieuwe voorzitter van De Raadsheer.

De corsokoorts stijgt deze week naar boven de 40, het dorp is oververhit en dit moet het aankomende weekend leiden tot de grootste ontlading sinds corona. Maar hoe gek dat nu ook mag klinken, daarna zal de draad van het dagelijkse leven weer opgepakt moeten worden. Schaakvereniging De Raadsheer heeft veel corsofanaten onder haar leden maar donderdag 8 september gaat hoe dan ook de clubcompetitie van start. Dat is de traditie.

Vorige week donderdag is bij Het Wapen van Zundert in de Katerstraat de aftrap voor het schaakseizoen 2022/2023 al gegeven. Er moest vergaderd worden. Over de aanstaande competitie, het jaarverslag, de financiën, de jeugdafdeling, de website, om maar eens wat agendapuntjes te noemen. Alles kwam op tafel.

Maar het belangrijkste was toch de bestuursverkiezing. Jorrit Havermans is zeven jaar voorzitter geweest. En een succesvolle. Hij heeft de club op een vooruitstrevende manier en met open mind bestuurd. Zijn allereerste klus in 2015 was meteen ook de belangrijkste: De Roskam ging sluiten en er moest een nieuw onderkomen gezocht worden. Geen gemakkelijke opdracht. De Raadsheer was kind aan huis bij De Roskam maar bij Het Wapen van Zundert vond Havermans de juiste locatie om naar toe te verhuizen. Maar de laatste jaren raakte zijn agenda overvol. Verhuisd, andere baan, vader geworden, praalwagenontwerper, er moesten keuzes gemaakt worden. In de persoon van Jos van Ginneken zag Havermans zijn ideale opvolger.

Jos heeft als secretaris en penningmeester al vijf jaar bestuurservaring bij de Raadsheer. Hij is 64 jaar, heeft vier kinderen en twee kleinkinderen, en is sinds 1 augustus met vervroegd pensioen. Zijn arbeidzame leven als beleids- en advieswerker in de sociale werkvoorziening bij de Gemeente Oosterhout zit er op. En dat komt goed uit want hij heeft zo’n druk leven dat een beetje extra vrijetijd geen kwaad kan. Behalve een enthousiaste schaker is Van Ginneken een fanatiek hardloper, wielrenner en wandelaar. Ook duikt hij bij zijn woning in Strijbeek graag de grote kleurrijke bloementuin in. En met zijn partner Emmy, zijn eerste vrouw is overleden, runt hij ook nog eens een B&B.

Over de Raadsheer niets dan lof, aldus de nieuwe voorzitter. Het is een gezellige, dynamische, vereniging waar jong en oud elkaar vinden en dat wil Jos natuurlijk zo houden. De seniorencompetitie is met bijna 40 deelnemers zeer goed bezet en de jeugdafdeling is één van de grotere in West-Brabant. Dus er is werk genoeg aan de winkel. Maar vooral wil de nieuwe voorzitter dat de Raadsheer, en ik citeer: “Aantrekkelijk en toegankelijk blijft voor iedereen in de regio, jong en oud, die het schaken een warm hart toedraagt”. De Raadsheer bedankt Jorrit Havermans voor zijn inzet voor de club en wenst Jos van Ginneken veel succes toe als voorzitter.