Bijna vijftig deelnemers aan bekercompetitie De Raadsheer

Dat de bekercompetitie naast de reguliere clubcompetitie een zeer succesvolle aanvulling is op de schaakagenda van de Raadsheer is niets nieuws maar dat er zich elk jaar meer schakers voor melden, onderstreept toch wel de succesformule van dit Zwitsers spelsysteem. Er doen dit jaar maar liefst 48 deelnemers mee. De “beker” is geen bijzaak meer maar het is een prestigestrijd geworden. Er wordt één keer per maand voor de “beker” gespeeld, en dat zeven maanden lang. En dat is ideaal voor de schakers die de tijd niet hebben om elke week voor de clubcompetitie de spelen.

Eigenlijk is een bekercompetitie een afvalrace, als je verliest kun je naar huis, maar in dit geval werkt het systeem beduidend anders. De verliezers blijven in de competitie en spelen een maand later in de volgende ronde tegen een andere verliezer. En de winnaars  van de voorgaande ronde spelen dan tegen elkaar. Zo ontstaat er in elke ronde een schifting en komt na zeven ronden de allerbeste vanzelf bovendrijven. In elke bekerstrijd zitten cupfighters. Knokkers en straatvechters die uit het niets ineens boven zichzelf uitstijgen. Corrie Daamen was er bijvoorbeeld een paar jaar geleden zo ééntje. Jan Vriends vorig jaar ook.

Wie zich dit jaar gaan vastbijten in die beker  is natuurlijk na één speelronde nog niet te zeggen maar dat er verrassende uitslagen gaan vallen is wel zeker. Toch viel het vorige week in de eerste ronde wel mee met die verrassingen. Hans van der Linden deed zijn plicht en won van voorzitter Jos van Ginneken. Niek Oostvogels won van Jan Vriends en Luuk van Dongen won van Lars Vermeiren. Om maar eens wat favorieten te noemen. Toch viel één uitslag al wel op: Marijn ten Velde won van Jorrit Havermans. Havermans is toch ook iemand die vooraf in het rijtje met favorieten stond. Wordt Ten Velde dan de cupfighter van 2022-2023? Waarom niet, hij barst van het talent. Hij schaakt nog maar een jaar of vier maar zijn opmars is niet te stoppen. Door zijn onervarenheid wil hij alleen nog weleens een uitglijder maken maar als hij er dat ook nog uit krijgt dan kan het pakken van de “beker” weleens zijn eerste grote prijs worden.

Uitslagen 1e ronde bekercompetitie: Hans van der Linden- Jos van Ginneken 1-0. Jan Vriends- Niek Oostvogels 0-1. Leo Rietveld- Thijs van Opstal 1-0. Marijn  ten Velde- Jorrit Havermans 1-0. Johan Goorden- Goossen Keijl 1-0. Adrie Gommers- Richard Pijl 0-1. Erik Roks- René Roks 1-0. Lars Vermeiren- Luuk van Dongen 0-1. Jan van den Berg- Mark Schraets 1-0. Tygo Elst- Willem de kort 0-1. Pascal Roos- Mia van Baarsen 1-0. Cindy Struijs- Kees van Erk 0-1. Ron Been- Ralf van Aert 1-0. Lia van Hooijdonk- Dennis Roelands 0-1. William Gommers- René Verheijen 1-0. Joey Snijders- Herman Krijnen 1-0. Bram van den Ouwelant- Corrie Daamen 1-0. Jan Bruëns- Viktor Boekestein 0-1. Sigrid Jansen- Ilona Struijs 0-1.