Grensstreekschaaktoernooi terug op de kalender. Grootmeester Dgebuadze wint.

Het ziet er naar uit dat het Grensstreekschaaktoernooi (GSST) bij De Raadsheer een succesvolle comeback gaat maken. In de jaren negentig verwierf dit toernooi grote bekendheid in binnen- en buitenland. Het prijzenschema trok toen veel en vooral sterke schakers aan maar toen de hoofdsponsor zich terug moest trekken verdween dit fantastische schaakevent van de kalender. Maar de mooie herinneringen bleven hangen en vlak voordat corona in 2020 uitbrak werd het GSST na 25 jaar, weliswaar nog niet in zo’n groteske vorm als vroeger, weer door De Raadsheer georganiseerd.

En verlost (??) van het virus was het vorige week zaterdag dan eindelijk weer zover. Bij Het Wapen van Zundert in de Katerstraat meldden zich 43 schakers. Twaalf daarvan hadden een ranking van boven de 1800 elopunten achter hun naam staan en werden ingedeeld in de hoofdgroep. De overige eenendertig vormden de B-groep. Voor beide groepen was een leuk geldbedrag als prijs beschikbaar. Ze kwamen overal vandaan maar de Belgische Internationaal Meester (IM) Pieter Claesen (elo 2280) en de in België woonachtige Georgische grootmeester (GM) Alexandre Dgebuadze (elo 2469) waren de op papier sterkste deelnemers. Er stonden 7 speelronden op het programma, Zwitsers spelsysteem, en de bedenktijd was 15 minuten p.p.p.p. (per persoon per partij) en 5 seconden per zet er bij. Het werd een heerlijke competitie, een heerlijke schaakdag. Met gespannen zenuwen en ontspannen pauzes er tussendoor. Met strijd achter de borden en vriendschap tussen de partijen door. En vooral een dag van sportieve meevallers en tegenvallers. De sfeer was voortreffelijk, de schaaksport zelf was vandaag eigenlijk de grote winnaar.

De opvallende prestaties van twee “Raadsheren” mogen in dit schaakgeweld niet onvermeld blijven. Marijn ten Velde werd in de B-groep derde met 5 punten uit zeven wedstrijden en Frank Verkooijen behaalde in de elitegroep met vier uit zeven een knappe vierde plaats. Eindstand elitegroep: 1. A. Dgebuadze 6,5 punten uit zeven wedstrijden. 2 P. Claesen en A. van der Leij 5 pnt. 4 F. Verkooijen 4 pnt. 5 P. Eerens 3,5 pnt. B-groep: 1 W. Frouws 6 uit 7. 2 M. Ermes 5,5. 3 M. ten Velde en L. van Wageningen en F. Rockx 5 pnt.