De Raadsheer geeft schaakworkshops op de basisscholen.

De jeugdafdeling van de Zundertse schaakclub De Raadsheer is al dertig jaar zeer succesvol in het lesgeven aan kinderen van zes tot achttien jaar. Is het bloemencorso eenmaal achter de rug dan starten op zondagmorgen in de zaal van Het Wapen van Zundert in de Katerstraat de schaaklessen. De lesgevers zijn hier officieel voor bevoegd en kunnen indien nodig met een lesschema “op maat” de kinderen individueel begeleiden. Het ene kind pakt het wat sneller op dan het andere maar dat is op deze manier van lesgeven dus helemaal geen bezwaar. Ze krijgen de aandacht die ze nodig hebben. Ook kunnen kinderen hierdoor gedurende het hele seizoen probleemloos instappen.

Het is altijd erg leuk om te zien dat de kinderen zo leergierig en enthousiast zijn. En ook nieuwsgierig zijn hoe ze de grondbeginselen van de schaaksport onder de knie kunnen krijgen. Veel kinderen hebben het schaken nooit meer losgelaten en spelen inmiddels in de seniorencompetitie van de club of bij andere verenigingen in het land. Er wordt van alles en nog wat voor de jeugd georganiseerd maar één van de leukste activiteiten zijn misschien wel de schaakworkshops die De Raadsheer in het najaar op de basisscholen in de Gemeente Zundert geeft. Vorige week vrijdag was de aftrap op de Sint-Bavoschool in Rijsbergen. In de ochtenduren werden in twee blokken van 1,5 uur aan de twee groepen 6 uitgelegd welke basisprincipes je moet weten voordat je kunt gaan schaken. Hoe voer je een zet uit met de loper, de toren of de dame (de koningin)? En waarom is de koning het belangrijkste schaakstuk? En hoe zit dat nou precies met die moeilijke paardzet? Met ondersteunende en spannende spelletjes werd de kinderen wegwijs gemaakt in wat eerst op een doolhof leek maar achteraf veel makkelijker te begrijpen was dan vooraf gedacht werd. “Schaken is niet moeilijk”, is de slogan die de drempel moet verlagen. Kinderen pakken de materie makkelijk op, elke keer blijkt dat maar weer eens in de praktijk. Na de middagpauze kwam groep 3 aan de beurt, de allerkleinsten. Hoe jonger je leert schaken, hoe beter. Vanaf zes jaar is bij De Raadsheer de minimum leeftijd. Als ze dan interesse tonen in het schaken dan vliegen ze vooruit, hoor. Dan hoef je iets maar één keer uit te leggen en ze vergeten het nooit meer. Deze eerste sessie werd een groot succes.

Op 4 en 8 november gaan we terug naar de Sint-Bavo. Juf Nancy coördineert de nevenactiviteiten en zij is samen met de kinderen zo enthousiast dat we de andere groepen ook schaakles mogen komen geven. Op 18 november geven we workshops op de Sint Jozefschool in Wernhout en hopelijk hebben zich tegen die tijd ook nog en paar scholen uit Zundert aangemeld. Want dit mogen we nooit en te nimmer vergeten: “Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst”. Informatie over het jeugdschaak is op te vragen bij niek.oostvogels@sv-deraadsheer.nl of info@sv-deraadsheer.nl.